
Konstnären som
uppdragsgivare
Det unika
tilltalar Jan
Större konstprojekt
involverar oftast många parter och olika sorts yrkeskunskap. Utan metallarbetare Jan
Wahlroos skulle Åbokonstnären Jan-Erik Anderssons skisser inte bli färdiga
konstverk.
Jan-Erik Anderssons konst handlar om
allt från utomhusmetall- och chokladskulpturer, från att vara med och planera byggnader
med konstnärliga element, att städa ett galleri inför galleribesökarna till att äta
svartkorv i ett skyltfönster i Tammerfors på självständighetsdagen.
Jan-Erik Andersson, f. 1954, studerade kemi vid Åbo Akademi innan han beslöt
sig för att satsa på sin konstnärliga ådra. Han utbildade sig till bildkonstnär i
Åbo ritskola.
Jag började som målare. Snart kom olika material med i bilden för
tredimensionella väggarbeten. Ju större installationerna blev desto mer hjälp behövde
jag av firmor som gjorde byggnads- och metallarbeten.
Konst i varje rum
För finlandssvenskarna är Jan-Erik Andersson mest känd för sin medverkan i
offentliga byggnader, skolan och fritidscentret Rastis i Nordsjö. Tillsammans med
arkitekt Karl-Johan Slotte har Andersson planerat in konstnärliga element som
bidrar till en barnvänlig miljö. På gårdsplanen finns en rolig majstång som Andersson
döpt till den surrealistiska majstången. Andersson utgår ofta i sina projekt från egna
sagor och berättelser.
Med arkitekt Erkki Pitkäranta har Andersson planerat trädgårdsskolan
Kiipula utanför Tavastehus. Huset har formen av en gerberablomma och inne i den hittar
man bl.a. ruiner och tre blad från det första genmanipulerade björkträdet. En del
fönster är formade som halva bin, andra liknar regndroppar eller björkstammens svarta
streck. I skolhuset finns det också en ljudinstallation; cd-skivor som spelar upp
naturljud, planerade av musiker Shawn Decker.
Unik i sitt slag
I Finland är Jan-Erik Andersson den enda bildkonstnär som redan i planeringsskedet
samarbetar med arkitekten. Byggnaderna påminner något om jugendhusen från början av
förra seklet men de är förankrade i vår egen tid.
För hundra år sedan ville arkitekterna, som samarbetade med konstnärer, bygga
viloplatser för själen, i motsats till de enbart funktionella byggnaderna som mer
påminner om maskiner. Vår strävan är också att bygga hus som är stimulerande för
människan och hennes själsliv. Vi utgår från tanken att en barskrapad yta inte är mer
stimulerande "för den egna tankeverksamheten" än detaljrika byggnader.
Kostnaderna brukar inte bli större än för mer likriktade arkitektoniska lösningar.
Får man in idéerna från början behövs ingen speciell konstbudget.
Sina förebilder och inspirationskällor hittar Andersson i de inhemska jugendhusen.
Han nämner också arkitekt Hortas jugendhus i Bryssel och medeltida gotiska kyrkor.
Synd bara att man rivit så många av Hortas hus liksom våra egna jugendhus. De
här utsmyckade byggnaderna anses strida mot "den goda smaken", det vill säga
den allmänt accepterade arkitektursynen som enbart accepterar rena ytor utan onödiga
krumelurer.
Utmanande pussel
När det t.ex. gäller att gjuta betonggolv med böljande, färgade mönsterslingor,
brukar Andersson rita upp mönstret. Konststuderanden eller andra konstnärer anlitar han
också ibland för att utföra arbetet tillsammans med byggnadsfirman.
Det gäller att hitta en byggnadsfirma som ställer upp på den här sortens
invecklade men också tillfredsställande utmanande projekt. Det finns alltid firmor med
anställda som gärna ger prov på sin yrkesskicklighet, säger han och berättar om
golvläggaren som tackade för utmaningen jobbet att lägga ett unikt golv gav honom.
Golvet finns i Masaby kyrka ritad av Pitkäranta. Tillsammans med arkitekten har
Andersson planerat en kyrka som i den ena ändan liknar ett rött hus med vita knutar för
att sakta övergå till ett funkisliknande hus. Kyrkan smälter in i omgivningen med både
små röda stugor och lådor.
Om man har en välgrundad förklaring till varför byggnaden ska se ut just så
brukar den godtas, säger Jan-Erik vars konst kännetecknas av att han följer klassiska
kompositionsideal, kombinationer av linjer, färger och former.
Sunniva Ekbom
Det unika
tilltalar Jan
Personkemin ska
fungera mellan bildkonstnären och metallverkstaden. Det har den gjort redan i många år
tillbaka mellan Jan-Erik Andersson och Saarenhoven koneveljet.
Metallverkstadens vd Kari Suominen berättar att de i sin tur kan anlita Jet Cut
som utför datorstyrd laserklippning av finare, mer komplicerade metallarbeten. Bland hans
egna anställda finns yrkesskicklige Jan Wahlroos som gärna åtar sig mer
krävande arbeten som inte direkt kan utföras från en skiss. Hit hör Jan-Erik
Anderssons skulpturer. För närvarande är "regnbågsarbetet" för Biodalen i
Åbo under arbete. Metallskulpturerna som ska fästas på de regnbågsfärgade
lyktstolparna testas innan Andersson tar kontakt för att diskutera sina nya ritningar
Nästa år tillverkas även de två små gångbroarna som han planerat för
industriområdet.
Suominen plockar ur bokhyllan en mapp med skisser till metallarbeten från gångna år,
bläddrar och stannar upp vid en gunga som fästs vid en regnbåge i metall som
kombinerades med en lekstuga formad som en blåklocka. En städfirma som sponsrat en
städperformance som Andersson hade i ett Helsingforsgalleri, beställde gungan av
konstnären. Metallverkstaden fick i uppdrag att utföra arbetet. Det tog mycket tid att
lista ut den rätta bågen för regnbågsdelarna.
Enda konstnären
För Kari Suominen var valet att jobba med metall nästan självskrivet; han är tredje
generationens metallarbetare hans farfar grundade en maskinverkstad.
I den här branschen tar utmaningarna aldrig slut. Vi gör många fina saker,
säger Kari och Jan-Erik svarar med att säga att hans konstnärliga verksamhet är
beroende av detta samarbete. För honom är det intressant att följa med vilka tekniska
lösningar hans projekt för med sig.
Det gäller att lyssna noggrant på konstnären för att kunna förverkliga hans
idé, säger Suominen som finner nöje i att se hurdant slutresultatet blir. Andersson är
dessutom den enda konstnären som ger metallverkstaden uppdrag.
Utmanande och krävande
Jan Wahlroos heter metallarbetaren som brukar få i uppdrag att utföra Jan-Erik
Anderssons metallarbeten. Han besitter en stor yrkesskicklighet och han och Andersson
lyssnar bra på varandra.
Man ska välja metallarbetare utgående från jobbets natur, tillägger Suominen
som har tillgång till åtta heltidsanställda.
Det är så mycket intressantare att utföra mer krävande jobb, säger
29-årige Wahlroos. Anderssons metallarbeten är välkommen omväxling till de mer
vanliga uppdragen. Konstverken tar allt från två veckor till två månader att utföra
och de innebär oftast en hel del diskussion med Jan-Erik Andersson, ibland också
försök och misstag innan vi kommit den rätta lösningen på spåren.
Och visst är det sen roligt att till slut vara med om invigningen av
konstverket, säger Wahlroos som uppger att konst är ett av hans intressen. Speciellt
metallkonst.
Jag samlar på idéer, man kan alltid anpassa dem till någonting man håller
på med. Jag följer med trender och stilar inom metallkonsten.
Unika lösningar tilltalar Jan Wahlroos, själv har han för eget bruk planerat och
tillverkat ett balkongbord i metall, med inbyggd belysning.
SE
Löntagaren
9.12.2002 nr 10/02
|