I Kuusankoski har fabrikerna funnits i
130 år och från hela den tidsperioden har finländsk konst i toppklass hopat sig i
företagets Kuusankoskisamlingar. Förutom att konstverken fortsättningsvis hänger
framme lånas de också i någon mån ut såväl till inhemska som utländska
utställningar.
Vi sätter inte våra konstverk under skäppan. Emellanåt sammanställer vi
utställningar för de lokala konstmuseerna eller i våra egna utrymmen. Man vill
verkligen se företagets egen konst. Nyligen var det en tidigare huvudförtroendeman som
ringde och bad oss ordna en utställning av äldre värdefull konst i Kuusankoski. Den
tidigare stora utställningen där våra konstskatter var till påseende hölls i
Kuusankoskihuset 1986. Den sågs under en vecka av 18 000 besökare, vilket fortfarande
torde vara rekord i sydöstra Finland, säger Eero Niinikoski, direktör med ansvar
för UPM-Kymmenes industriella traditions- och kulturfrågor.
Visst finns en stor del av konsten i representationsutrymmen och mötesrum, men här
har också åtminstone en hel del förtroendemän varit med och representerat. Under
årens lopp har tusentals människor på yrkesutbildning eller fortbildning säkert sett
skatter från 1930-talet: i yrkesskolans festsal hänger Eero Järnefelts berömda
porträtt av Mannerheim och Svinhuvud, och i festsalens foajé finns Eric O.W.
Ehrströms fresker och glasmålningar.
I festsalen anordnas fortsättningsvis företagets större fester och informationer.
Och sitter man och väntar på företagsläkaren behöver man inte titta på vita
väggar utan kan försjunka i studium av Pentti Koivikkos eller Inari Krohns
verk.
Kymmene älv och fabriksbyggnader
Enligt direktör Niinikoski har motiven för de verk som företaget har köpt in
förändrats under årens lopp. Tidigare köpte man porträtt och också vyer över
fabrikerna. Arbetet inom skogsindustrin har avbildats av såväl Hugo Simberg och Pekka
Halonen som Eero Järnefelt.
Bolagets signatur, kungsörnen, har sitt ursprung hos Simberg och den har överlevt
många fusioner under årens lopp. Simberg har också gjort en ståtlig serie etsningar
föreställande fabriksmiljöer och arbeten i fabriken, en serie som för övrigt var de
anställdas vid Kymmenebolagen gåva till vd:n då företaget firade sin 25-åriga
verksamhet. Festskriften undertecknades av företagets alla då 699 anställda av vilka
bara hälften kunde skriva sitt eget namn. De övriga skrev sin signatur eller ritade sina
bomärken.
Under årens lopp har vi skaffat många landskapsbilder av Kymmene älv. De har
målats både av konstnärer ur vårt lands främsta led, från Viktor Westerholm
till Santeri Salokivi samt av lokala konstnärer. På varje fabriksort har köpt in
konstverk också av lokala konstnärer. På så sätt fortlever en slags mecenattradition
fortfarande.
Hela tiden gör vi planerade inköp till speciella utrymmen. Problemet är bara
det att det börjar vara tämligen fullt på alla lämpliga väggar.
En av de ledande principerna för inköpen är att alltid köpa samtida konst.
En del har alltid varit beställningsverk. Men när det gäller strömningar i tiden har
vi i alla fall inte varit förfärligt radikala. Vi har till exempel ännu inte haft mod
nog att skaffa performance- eller videokonst, men Bonk-konst har vi i Lojo, förklarar
Eero Niinikoski.
Många av den gamla fabrikens patroner var verkliga mecenater, men också många
av dagens direktörer är speciellt intresserade av konst. T.ex. Peter Stackelberg,
Kymmenebolagens förra vd, tyckte att vi borde ha mod att satsa på modern konst på samma
sätt som vi skaffar modern teknik till fabrikerna.
Konst väcker diskussion
Konst väcker alltid diskussion och de tavlor som finns i de allmänna utrymmena ger
lätt samtalsämnen. T.ex. i Koskela i Kuusankoski, i Kymi Paper Oy:s
representationsutrymmen, i matsalarna och i mötesrummen finns många konstverk som enligt
Niinikoski lätt leder till historier och berättelser. Niinikoski är själv fascinerad
av Kai Cavéns sjudelade trärelief "Puu nousee" som finns på nedre
våningens vägg efter senaste renovering.
För det här beställningsarbetet skickade vi bara några fotografier av
utrymmet till konstnären. Med ledning av dem upprepar han färgsättningen av parketten
och andra träslags färger i sitt arbete där han har utnyttjat gammal parkett, en
trälåda och fanérbitar, allt i allt sju olika träslag.
Arbetet är gjort av skogsindustrins produkter, det är fråga om återanvändning
eftersom varje träbit tidigare har haft någon annan funktion. På något ställe kan man
ännu se en sifferserie.
Reliefen är på sitt sätt en följd av fusioner, ett verk som har uppstått av många
bitar precis som dess ägare, UPM-Kymmene i dag.
Niinikoski anser att bra konst innefattar många symboliska nivåer, många
berättelser. Cavéns verk ser olika ut på långt och nära håll, delarna har ett format
på A4, som också det refererar till pappersindustrin. Från början hade verket inte ens
ett namn.
Jag krävde att få ett namn på mitt verk eftersom alla i alla fall frågar
efter det. Som en följd av den diskussionen fick reliefen namnet "Puu nousee".
Och i reliefen växer faktiskt trädet.
AINO PIETARINEN