. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

Sportiga brandmän som rökdyker
och föder barn

pune.gif (67 bytes)  – I början förekom det en del fördomar men ingen har behandlat mig dåligt, säger Sari Rautiala.

Sari Rautiala. Foto: HELI SAARELAHon är den första kvinnan i Finland som har blivit brandman. Hon blev färdig med sin utbildning i Kuopio på våren 1995. Ungefär ett halvt år senare började hon jobba på brandstationen i Vandaforsen.

– När jag gick i gymnasiet ville jag bli polis, precis som min storebror, men när det inte gick valde jag att bli brandman istället. Jobbet är intressant och omväxlande, jag trivs bra.

Rautiala vill inte kalla sig brandkvinna eller kvinnlig brandman eftersom det låter dumt i hennes öron. Hon har samma uppgifter som sina kolleger och är van vid att kallas samma som de. Hon särbehandlas inte och ingen säger åt henne att hon inte behöver göra vissa saker för att hon är kvinna.

Bra kondition efter graviditet

Årligen testas brandmännens kondition och då avgörs det om de får rökdyka. Sari Rautiala upprätthåller sin kondition genom att spela fotboll, lyfta tyngder och delta i den obligatoriska idrotten som ordnas på arbetsplatsen. Hon hade inte problem med att komma i form efter att hon hade fått sina två barn.

– Det handlar om att ha en viss sportig livsstil. När graviditeten konstaterades slutade jag rökdyka och då jobbade jag i ambulansen. Där måste man visserligen ibland lyfta tunga patienter men det gick bra.

När magen innanför arbetskläderna började växa, skämtade vissa kolleger men Rautiala är van vid olika slags skämt. Hon tycker att det inte har varit så underligt att jobba på en så mansdominerad bransch. Hon gör en jämförelse med hur det kan vara för en man att börja jobba på en kvinnodominerad bransch och menar att man bara får lov att vänja sig och lära sig att skratt åt sig själv och ge tillbaka verbalt.

Positiva reaktioner

Sari Rautiala tycker att det är trevligt när folk reagerar och frågar henne om hennes jobb. Vid en utryckning — när hon kom efter två brandmän och bar på två tunga ämbaren med vatten — sade en förvånad man där kommer en flicka.

I ambulansen utgör hon en mjuk aspekt. Hon tror att många människor upplever det som tryggt att se en kvinna i ambulansen men i det övrig arbetet är det inte så stor skillnad om man är man eller kvinna.

– Jag har inte lika mycket styrka som männen men min storlek kan vara en fördel. En gång tog vi oss in i ett hus via ett lagerfönster och bara jag och några små brandmän rymdes in genom fönstret.

Den andra kvinnan

Liisa Santaholma studerar till brandman och hon är den första brandmannen i Helsingfors som är en kvinna. Efter att ha studerat under ett läsår håller Santaholma nu på med sin första praktik på fyra månader. Nästa år följer en ny praktikperiod och till julen blir hon färdig. Utbildningen är väldigt praktisk och därför har praktiktiden ännu åtminstone bjudit på stora överraskningar.

– Jag har alltid tyckt om att idrotta och jag gillar att det händer mycket och att alla dagar är olika.

Redan under utbildningen har hon vant sig att alla kolleger är män så under praktiken har det inte varit något problem att vara den enda kvinnan. Hon får ingen särbehandling, vare sig av de andra brandmännen eller av cheferna.

– Jag sköter samma uppgifter som alla andra. Som kvinna måste jag träna mera än männen. För dem räcker det att de har en god grundkondition men jag måste gå till konditionssalen regelbundet.

Dessutom springer, simmar och cyklar hon ofta för att hållas i form. För att brandmän skall kunna rökdyka och vara i aktivtjänst, måste de ha en så god kondition att de klarar av 25 bänkpressar med 45 kg. Även benmusklerna, magmusklerna och syre upptagningsförmågan måste vara i ordning.

Jämställd — men inte fysiskt

Pensionsåldern för brandmän är 65 men få män är i aktiv tjänst i den åldern. Santaholma räknar med att hon ännu i fyrtio års åldern kan klara av rökdykning om hon har en tillräckligt bra kondition.

– Fysiskt är kvinnor och män inte jämställda när det gäller det här yrket men annars har det inte varit några problem. Om man inte kan rökdyka kan man till exempel köra brandbil eller blir chef.

En fördel med att vara kvinna när man jobbar som brandman är enligt Santaholma när man möter människor. De kunskaperna har hon redan finslipat när hon arbetat som primärvårdare. Hon studerade vid en yrkeshögskola och i jobbet kom hon i kontakt med brandstationer och brandmän och blev övertygad om att hon ville blir brandman.

– Jag trivs som brandman och när kommer hem har jag aldrig den känslan att det är tur att dagen är över.

KATJA RÖNKKÖ

Löntagaren 30.5.2003 nr 5/03

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)