Irja
"Ipu" Loiri, 46 ligger i startgroparna på söndag kväll. Ett släp som har
seglat iväg från Finland ska hämtas upp från hamnen i Travemünde nära Lybeck där
hon bor. Destinationsorten är San Sebastian i Spanien och där ska lasten vara på
onsdagen.
Framför oss har vi drygt 1 900 kilometer europeiska rusningsvägar.
På en skymmande Autobahn förklarar chauffören sin rutt för den liftande
journalisten.
Jag gillar den här sortens körslor. Jag har nu tre kördagar framför mig utan
att behöva lossa.
Enligt EU-bestämmelserna kan man köra nio timmar i dygnet och tio timmar ett
par dagar i veckan. Dygnsvilan är elva timmar. Den kan man tre gånger i veckan förkorta
till nio. Det finns ännu några undantag från reglerna men mer än 4,5 timmar i streck
får man aldrig köra, förklarar Irja Loiri, eller Ipu som hon kallas.
Ipu har
räknat ut att om vi nu kör 4,5 timmar hinner vi till den holländska gränsen och kan
hålla en nio timmars paus där. Då kan vi starta på måndag förmiddag och komma i fatt
dagsrytmen.
Ipu har inga svårigheter att sova i bilen. Resorna är i allmänhet väl planerade
för speditörens körningsplanerare kan sin sak.
Europas vägar drar dåligt
Frihetskänslan är det liv som man har lämnat bakom sig. Ipu berättar att
övervakningen av långtradarnas färdskrivare har effektiverats samtidigt som
leveranstiderna har pressats hårdare och trafiken tätnat.
En helt omöjlig kombination och det är många som kör som dårar för att
klara sig.
Ipu talar en mjuk östfinsk dialekt men hon säger hårt att en del chaufförer menar
att "om man arbetar blir man rik och om man dödar sig själv blir världen
färdigbyggd".
Det låter sig inte göra att korsa holländska gränsen till natten. Bilkön är lång
och Ipu förbannar den tyska körstilen.
Man samarbetar inte alls. Det svåraste är att passa in personbilarna. De
pressar hårt men säger samtidigt artigt "bitte, bitte", varsågod. De bromsar
och gasar samtidigt men det gör inte holländarna eller fransmännen.
Lycka är att köra långtradare
På morgonen berättar Ipu historien om hur hon kom till Europa för att köra
långtradare och hur hon överhuvudtaget kom in på detta manliga yrke.
Irja Loiri föddes i Villmanstrand och blev faderlös som tolvåring. Modern sålde
hästen, det kom tolvåringen aldrig över.
Grannens Päivi och jag satt på en bergsskärning vid riksväg sex och följde
med trafiken. Någonstans läste jag sedan om en motorcykelträff och om hur människor
reste runt i olika länder. Jag såg på långtradarna, de var ju också
långfärdsfordon. Som sextonåring satsade jag alla mina pengar och köpte motorcykel.
Det var nog min dröm om lyckan, att få köra mc utomlands eller ratta en
långtradare.
Jag ville tämja den råa styrkan i en stor bil. Jag vill kunna köra så att
jag får bilen att lyda.
Ändå utbildade sig Ipu till radio- och TV-montör och hann t.o.m. sälja muttrar i
nästan tjugo år. På den tiden var det hart när omöjligt för en flicka att köra
långtradare.
Men jag är inte gjord för de typiska kvinnojobben, säger hon.
Så fick Ipu plötsligt chans att öva på en bekants långtradare. Snart körde hon
upp för långtradarkortet.
En Ungernresa förde med sig pojkvännen Timo Kuusisto, 38. Nu kör vardera i
Europa.
En hel del olägenheter finns det i jobbet. Lönen är den största.
Europachaufförerna kritiserar Bil- och transportarbetarförbundet för att driva deras
intressen dåligt, kollektivavtalen gäller heller inte dem.
Även om tyskarna får dåligt betyg för sin trafikkultur blir det godkänt när det
gäller rastplatserna: flera av dem har numera duschar för damer. Längre söderut kan
hela pausen gå åt till att leta reda på ett lämpligt damrum.
Kvinna bakom ratten förvirrar
Ett par manliga kolleger anser att långtradarchaufför inte är ett yrke för damer.
Även om det råder en god stämning bland chaufförerna och man kör tillsammans så
långt det är möjligt så pyr det en misstro där under.
Ipu tror att det handlar om avundsjuka. I synnerhet för de äldre är det svårt att
acceptera en kvinna bakom ratten och i synnerhet en som kan jobbet. Karlarna har sin egen
inbördes hierarki och den rubbas om det kommer in en kvinna i spelet.
När vi passerat gränsen till Frankrike har chauffören möjlighet att äta en fyra
rätters middag enligt etikett. Platsen är full av chaufförer som korsar Europa på
längden och tvären.
När den finska långtradaren orienterar sig ut från parkeringsplatsen borrar sig
femtio ögonpar i våra ryggar.
Det östregnar i Paris när vi kommer fram på natten, tusen kilometer efter start. Ipu
åker vidare till Spanien utan passagerare. Hon har hållit tidtabellen hela vägen.
HILKKA JUKARAINEN
LybeckParis
Översättning: ASTRID NIKULA
"On vahva kuljetusammattilainen,
veteraani tai nuorukainen, tai ratissa railakas nainen. Näin Suomi pysyy
pyörillään."
Fritt översatt: "Med ett proffs vid ratten, veteran eller ungdom eller munter
tös hålls hjulen igång under vårt land".
Men sällsynt är det. Bil- och transportarbetarförbundet AKT organiserar knappt 300
kvinnor på lastbilssidan. Av hela medlemskåren på 50 000 är bara 6 600 kvinnor. Irja
"Ipu" Loiri har mindre än tio kvinnliga kolleger bland de s.k.
CEMT-chaufförerna som kör på Europa.
AKT:s avtalssekreterare Väinö Lahtinen berättar att ordet "mor"
ersattes med "barnets mor eller far" i förbundets avtalstexter när
jämställdhetslagen trädde i kraft.
Man har på rekommendation av inpouppgörelsen diskuterat att avtalen borde granskas ur
ett könsperspektiv. Ärendet kommer upp i en tvåpartsarbetsgrupp där man också i
övrigt går igenom avtalstexterna.
Enligt lastbilschaufförernas kollektivavtal betalas ersättning för förlorad inkomst
för det läkarbesök som är obligatoriskt för att få moderskapsersättning. Män
och numera också kvinnor får ersättning för inkallelsedagen, för den
läkargranskning som hör till, och för reservövningar. Både kvinnor och män får
ersättning för plötsligt insjuknat barn.
Avtalen har ingen paragraf om kvinnliga chaufförers särproblem. Hälsovård och
hygien under körningarna har inte satt några spår i texterna.