Arbetshandledning förekommer vanligtvis inom den offentliga
sektorn men börjar småningom finnas också inom den privata sektorn och industrin. Oksa
står ingalunda och kräver att alla arbetsplatser ska ordna arbetshandledning men hon
efterlyser nätverk som kan stöda förtroendemännen.
På arbetsplatserna har arbetsgivaren tillgång till experter av alla de slag men den
som förhandlar för arbetarna och leder deras utveckling är en vanlig förtroendeman.
Det är många arbetsplatser idag som går från den ena krisen till den andra.
Det är inte helt lätt att vara förtroendeman, i synnerhet om arbetsgivarn går hårt ut
i samarbetsförhandlingarna och arbetarna är rädda att förlora sina jobb.
Också i vår bransch har förtroendemännen konstaterat att många av
utvecklingsprojekten åtföljs av skifte på förtroendemannaposten. Förtroendemannen
görs lätt till syndabock även om förändringarna på arbetsplatserna genomförs helt
oberoende av vem som är förtroendeman.
Referensgrupp som stöd
Förtroendemannen blir lätt ganska ensam i sitt jobb. På stora företag finns det
ändå stödtjänster såsom företagshälsovården, men det är inte alltid givet att
förtroendemannen drar nytta av den. Det viktigaste stödet i förtroendeuppdraget kunde
vara en referensgrupp.
Gruppen skulle vara på samma nivå, den förstår vad det handlar om, känner
problemen och är bekant med arbetsplatsens eventuella särdrag. På stora företag är
det naturligt att få samman en referensgrupp av de övriga förtroendevalda på
arbetsplatsen. En sådan grupp kunde få en stor betydelse för förtroendemannens ork och
arbetsmotivation, tror Anja Oksa.
Egentligen skulle referensgruppen betyda ännu mer för dem som är
förtroendemän på små arbetsplatser. De står ofta helt allena inför svåra problem.
Då kunde den egna fackavdelningen eller lokalorganisationen verka som referensgrupp. Men
deras verksamhet har tyvärr varit på avtagande de senaste åren.
Det är kanske också svårt för förtroendemannen att söka stöd utanför sin
egen arbetsplats. Ändå skulle säkert många bitar falla lättare på plats om man fick
diskutera med förtroendemännen på andra arbetsplatser. Det handlar inte om svaghet utan
är ett sätt att lära sig greppa svårigheterna.
Också inom Metall har man allt mer börjat fråga sig hur förtroendemännen ska orka.
Bl.a. inom förtroendemannautbildningen på Murikkainstitutet söker man metoder för att
stöda orken. Det här är nödvändigt bl.a. därför att förtroendemannakåren byts ut
inom de närmaste åren, och de unga förtroendemännen kommer inte att ha tillgång till
seniorer som länge har skött detta värv. Nya krav ställer också den amerikanska
företagskulturens snabba intrång i arbetslivet där alla order kommer från andra sidan
Atlanten och vi förväntas följa samma handlingsmodeller. Ofta saknar den lokala chefen
allt inflytande över arbetsplatsens verksamhetskultur. Det här försvårar avsevärt
skötseln av ett normalt förtroendemannauppdrag medan arbetarna anpassas till en given
form.
Ge utveckling tid
Under de senaste åren har företagens olika utvecklingsprojekt krävt en allt större
medverkan från de förtroendevaldas sida.
Åtminstone i vår bransch känner sig förtroendemännen lätt trängda.
Utvecklingsprojekten kräver en omedelbar klar vision av vart man är på väg. Därefter
ska man strax dra olika alternativa strategier ur fickan, åtminstone sådana som kan
dämpa utlokalisering och personalminskning. Förtroendemannen ska vara bättre än den
bästa konsult. Och dessutom helt på egen hand, vid sidan om alla andra uppdrag och ofta
med bara folkskola som grund, påminner Anja Oksa.
Ytterligare tillkommer att förhandlingssituationerna ofta förutsätter
tystnadsplikt av förtroendemännen, vilket omöjliggör diskussioner med
arbetskamraterna. I sådana fall vore det bra med någon annan förtroendevald eller t.ex.
en arbetshandledare som med välriktade frågor kunde få bitarna att falla på plats
eller ställas i sin rätta dager.
Å andra sidan har jag känslan av att arbetsgivarna inte alltid inser vilken
resurs de har i sina förtroendemän. En stor del av personalens trivsel beror på
förtroendemännen. De svarar på frågor, dryftar arbetarnas problem och hjälper t.o.m.
i känsliga frågor. De är närvarande och pålitliga, säger Anja Oksa.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA