Förbundet har ansett att det är bättre att förhandla fram ett
avtal om hyresarbetet innan det tränger in med våld. Arbetsgivaren blir allt mer
begeistrad över möjligheten att använda
hyresarbetare, så vi ämnar ta kontroll över läget
innan det är för sent, säger förbundets ordförande Rainer Hakala.
Branschen är i gungning. Konkurrensen är fri, den 11 september spökar liksom SARS,
bränslepriset stiger, kriget i Irak ... Alla de här faktorerna har påverkat
flygtrafiken kraftigt och därmed också den markservice som Luftfartsunionens medlemmar
sköter. När enhetspriset har sjunkit med 30 procent är också trycket på personalen
mycket hårt.
Arbetsgivaren hemföll i rena paniken åt vissa överdrifter. T.ex. lade de fram
helt överdimensionerade permitteringsförslag. Visst fanns det kanske ett behov, men inte
till så massiva åtgärder som arbetsgivaren gjorde gällande. De sköt helt klart över
målet.
Arbetsgivaren försöker ständigt effektivera arbetet, men vårt jobb är ännu
ett utpräglat handarbete, vi behöver alla händer vi kan tillgå när vi hanterar både
frakter och resgods. Det här är en arbetsintensiv bransch.
Lågprisflygen har kommit till vårt land och rört till marknaden en del. Hakala menar
att de nog inte kommer att trivas här särskilt länge, men ändå tillräckligt länge
för att ställa till oreda.
Markservicen behövs så länge vi har flygtrafik i Finland. Någon ska sköta
den hur som helst. Det tekniska arbetet är mer förbundet vid flygbolagen. Visserligen
har vi ju Kinasyndromet här, men omvänt, för Kinas flygbolag reparerar och ser över
sina maskiner på Helsingfors-Vanda flygstation.
De har inte kommit hit i jakt på billig arbetskraft, utan för att få del av
vår höga yrkeskunskap. Kompetens och kvalitet är på toppnivå i Finland, konstaterar
Hakala.
Små bolag undviker avtal
Luftfartsunionen förhandlade ännu för tio år sedan med 15-20 arbetsgivare, nu är
de uppe i över 50. Under samma tid har förbundets rättegångskostnader tiofaldigats.
Många nya i branscher erkänner inte Unionens avtal fastän det är
allmänbindande. Vi för den här kampen jämnt och ständigt. Visserligen är det lätt
att gå igenom arbetena i vår bransch, för företagen föds kring flygplatserna och
branschen identifieras lätt när man ser över vad arbetet består av. Därför är det
av största vikt för oss att kollektivavtalet är allmänbindande, säger ordförande
Hakala.
Också arbetsgivarsidan är tillfreds med att avtalet är allmänbindande, menar
Hakala. Det betyder att det blir svårare att konkurrera med lägre löner. Också i
underentreprenadavtalen finns skrivet att beställaren övervakar att underleverantörerna
följer branschens allmänbindande avtal.
Småfirmor accepterar inte alltid att följa avtalet, men då söker man rätt via
domstolen.
Det förefaller nu som att vi kommer att dra Copterline inför rätta, för de
vägrar följa branschens kollektivavtal. Vi har uppriktigt försökt förklara att
avtalet gäller alla företag som bedriver reguljär ruttrafik i luften, inte gör avtalet
skillnad på flygplan och helikoptrar. Också arbetsgivarorganisationen delar vår
uppfattning.
Rainer Hakala är nöjd med myndighetsövervakningen i branschen. Han säger att om ett
företag organiserar sig hos branschens arbetsgivarförbund och arbetstagarna i
fackförbundet, så är saken i sin ordning också i myndigheternas ögon. Men om det
t.ex. blir problem med luftfartsmyndigheterna, så uppstår de nog också på annat håll.
Därför agerar branschens förbund i samarbete med myndigheterna.
Också ett internationellt fraktflygbolag har hittat hit, och det rekryterar sin
personal via rekryteringsfirmor, men bolaget tillämpar Luftfartsunionens avtal på sina
arbetstagare.
I och med att branschen växer kommer det troligen att ske mest förändringar inom
frakttrafiken, tror Hakala. Det finns ett tryck på att öka andelen inhyrd arbetskraft
och därför försöker förbundet nu få till stånd ett avtal om saken.
Luftfartsarbetarna tar stöten
Ordförande Rainer Hakala är tillfreds med den lokala avtalsverksamheten. Den är
nödvändig när det t.ex. gäller att komma överens om arbetstider, för bara tjugo
procent av medlemmarna har arbetstider som motsvarar kollektivavtalet. Också i övrigt
försöker man utveckla arbetet lokalt.
Hakala erkänner att branschen måste förändras, men han är inte helt nöjd med
sättet på vilket reformerna genomförs. Finnair och dess dotterbolag har en hel del
arbetstagare som har varit länge i branschen och motståndet mot förändringar syns
också här.
Ofta har man försökt genomdriva förändringar på ett sätt som verkligen
retar upp vårt folk. Jag vet inte om det är medvetet, men ibland känns det som om
ledningen försöker kanalisera motståndet mot förändringar via Luftfartsunionens
medlemmar.
Reformer ska genomföras skickligt. I omställningar är det inte alltid av ondo
att anlita en utomstående ansvarsperson. Då kunde förändringarna drivas smidigare och
med mindre motstånd.
Som exempel nämner Hakala Catering, där situationen var inflammerad ett tag, men där
det nu finns allra minst problem.
AINO PIETARINEN