Beslutet fick servicesektorns löntagare att ställa sig på bakhasorna:
Servicefacket misstänker att EK genom sitt beslut amputerar en stor del av den
förhandlingsapparat som med framgång har kunnat lösa arbetskonflikter på lokalplanet.
I synnerhet Servicefackets vice ordförande Anssi Vuorio och Kalle Julkunen
har kritiserat arbetsgivarcentralen ljudligt. Under FFC:s kampanjvecka i februari krävde
Vuorio att EK drar upp nya riktlinjer för de resurser centralen fördelar sin regionala
intressebevakning.
EK:s nya regionstruktur står enligt Vuorio inför ett hopplöst uppdrag. Enbart
Servicefackets distriktskontor hade i början av året nästan 500 öppna konflikter,
varnade han.
Ur vårt perspektiv är det inte vettigt att våra funktionärer reser
hundratals kilometer för att träffa motparten på ett av EK:s regionkontor. Hittills har
vi kunnat lösa de flesta avtalskonflikter utan dyra tingshus och tidsslöseri, men i
framtiden är det knappast möjligt.
Redan i dagens läge drar rättsprocesserna alltför långt ut på tiden, säger
Vuorio och berättar om ett färskt fall, som tog hela sju år att lösa.
Det är ju heller inte bara Servicefacket som nu är missnöjt med EK:s
resursomläggning, utan också bland servicebranschens arbetsgivare hörs bittra
kommentarer där man delar vår åsikt. Man har bl.a. undrat vad man betalar EK för, om
det ska bli så här svårt att lösa avtalskonflikter.
Det som förvånar Vuorio i EK:s nya regionstruktur är att arbetsgivarna skär ner sin
lokala verksamhet till ett minimum, samtidigt som de i alla andra sammanhang betonar
vikten av lokal verksamhet.
Kortleken blandas
Vuorio harmar sig också över att EK:s beslut drar mattan under Servicefackets
pågående utveckling av metoderna för hur arbetskonflikter ska behandlas.
Vi har redan nu en modell med vars hjälp vi kan följa med konfliktlösning i
realtid. Vi strävar till att få till stånd maxtider för hur lång tid olika
behandlingsskeden får ta och att man kunde få konflikter lösta på i genomsnitt på
fyra månader.
I sitt utvecklingsarbete strävar Servicefacket till en modell enligt vilken man löser
konflikterna lokalt så långt det är möjligt.
Om ärendena ändå hamnar i Helsingfors till slut borde de kunna föras till
rätten direkt. Utvecklingsprogrammet är för oss en större satsning på utbildning,
eftersom vi t.ex. kommer att öka distriktsfunktionärernas kompetens att fungera som
föredragande i ett mål.
EK:s regionreform syftar uppenbarligen snarare till att förskjuta tyngdpunkten mot
näringslivet och EU än på att kunna hantera arbetsmarknadsfrågor på ett sakligt och
snabbt sätt, menar Vuorio.
Fyra kontor kvar
I EK:s nya modell har de regionala kontoren placerats i Åbo, Tammerfors, Kuopio och
Uleåborg. De har tre funktionärer var. Förbundet sköter Kymmene, Tavastland och Nyland
från Helsingfors.
Utöver dessa fyra hade det gamla TT varsin industriombudsman i Vasa, Jyväskylä,
Lahtis och Villmanstrand som skötte näringslivspolitik och handelskammarfrågor.
Servicearbetsgivarna hade sju regionala kontor, av vilka kontoren i Seinäjoki,
Jyväskylä och Kouvola stängdes. De två funktionärer som arbetade på de här kontoren
hade vid sidan om näringslivspolitik också hand om arbetskonflikter i regionen.
EK sköter nu Seinäjokiregionen från Tammerfors, Jyväskyläregionen från Kuopio och
Kouvolaregionen från Helsingfors.
Avtalsjurist på varje kontor
Planeringschefen för EK:s regionala verksamhet, Annaleena Mäkilä medger att
den nya organisationens regionala verksamhet skars ner om man räknar det sammanlagda
antalet kontor, men hon intygar att de kvarblivande kontorens arbetsmarknadskompetens
ökade.
Nu har varje kontor en egen arbetsmarknadsjurist, vars uppgift är att på
heltid sköta avtalsrådgivning och arbetskonflikter. De tidigare ombudsmännen delade sin
tid mellan näringslivs- och anställningsfrågor.
Mäkilä säger att hon tror att de regionala frågorna kan skötas väl i framtiden,
precis som de har gjort också hittills.
Vi på EK har ingen känsla av att den regionala verksamheten vore på väg mot
någon katastrof. Åtminstone har våra jurister vid de utvecklingssamtal vi har fört
sett med tillförsikt på framtiden.
Mäkilä bestrider antagandena om att EK planerar att köpa tjänster utifrån för att
sköta anställningsfrågor.
Det finns det inte en tanke på. Arbets- och anställningsvillkor är det
organisationens sak att handha, säger hon.
EERO KOSONEN