. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

Handledning ger förtroendemän
klara mål

pune.gif (67 bytes)  Hur hålla förtroendemannanätet i skick, den frågan brottas ett och annat förbund med nu. Vid förhandlingsbordet kunde förtroendemännens ställning knappast stärkas och organisationerna har inte själva något överflöd på stödmodeller.

Något har i alla fall utvecklats, såsom handledning av förtroendemän. Den tillämpas redan i praktiken inom KAT i Nyland.

– I handledningen är det fråga om att tillämpa utvecklingssamtalen på intressebevakningsorganisationen, förklarar regionombudsman Hannu Repo i Kervo. Repo kan betraktas som pionjär på handledningsmodellen och rentav som en guru för hela landet. När han under senare hälften av 1990-talet arbetade som huvudförtroendeman för KAT i Esbo fick han handledningen i gång. I sin nya uppgift som områdesombudsman sprider han modellen inom hela KAT-fältet i Nyland.

Handledningen bygger på de samtal mellan förman och medarbetare som redan är kända i ledarskapspraxis på många arbetsplatser — en kedja som går länk för länk neråt i organisationen.

Repo själv har redan fört flera samtal med sin förman, områdeschefen, om hur hans arbete ska utvecklas. Sedan fortsätter kedjan och nästa länk är samtal mellan Repo och huvudförtroendemännen. Huvudförtroendemännen åter utvecklar förtroendemännen och dessa i sin tur viceförtroendemännen.

Repo säger att samtalen mycket väl kan tillämpas i fackavdelningarnas styrelser.

Personliga bekymmer tas med

När det gäller handledning av förtroendemän gör paret upp ett utvecklingsprogram på några punkter för åtminstone ett halvt år. Medarbetaren skriver ett PM över samtalet, och det undertecknas av paret gemensamt.

Samtalet är konfidentiellt. Utom att det går in på smärtpunkter i förtroendemannens intressebevakningsarbete kan också privata problem tas upp. Genom att behandla bekymmer i det civila livet försöker man enligt Repo underlätta förtroendemännens problem med att orka.

– Handledning genom utvecklingssamtal är en krävande verksamhetsmodell och på grund av attitydproblem går det långsamt åtminstone i första skedet. Det kräver ofta också som underlägg en situationsanalys av arbetsplatsen och kan alltså inte allmänt tillämpas som sådan.

Repo började utveckla handlingsmodellen 1996 som huvudförtroendeman för KAT i Esbo. Redan före det hade han upptäckt att nästan hela intressebevakningen kretsar alltför mycket kring huvudförtroendemannen och att man knappast kunde tala om en gemensam rörelse av de anställda.

– Huvudförtroendemannen sköt mål och förtroendemännen lurade i försvaret, är hans karakteristik av situationen.

Först och främst gällde det att få förtroendemännen med i forwardskedjan och med i beslutsfattandet i den egna branschen. Samtidigt måste huvudförtroendemannen våga delegera ansvar och beslutanderätt nedåt och förbättra informationsflödet för att själv hålla sig ā jour med skeendet.

Repo lyckades starta intressebevakningsmaskineriet i Esbo så bra att han redan 1998 märkte att hans telefon hade blivit tystare och paragrafbördan lättare. Samtidigt fick han allt mer tid för huvudförtroendemannens egentliga uppgifter, att tänka över linjerna för verksamheten och stöda förtroendemännen.

Effektivare och lättare

Repo, som i november i fjol började som Nylandsombudsman på heltid, hade i början av det här året också fört de första utvecklingssamtalen med huvudförtroendemännen i sitt område. I början av januari svarvades under en seans på drygt två timmar de centrala målen för KAT:s huvudförtroendeman i Mäntsälä Maarit Nordbäck. Under det närmaste året går hon in för att utveckla förtroendemännen i riktning mot större självständighet, att vägleda dem till utbildning, att förbättra kontakten med hjälp av förtroendemannamöten varannan månad och också sköta sin egen ork, bl.a. med nya hobbyer. Maarit Nordbäck, som arbetar som ambulerande dagvårdare i kommunen, kan använda sex dagar i månaden för förtroendeuppdragen. Som huvudförtroendeman har hon arbetat i tio år.

– Utvecklingssamtalen med mina egna förtroendemän har kommit i gång. Inställningen till handledning har varit positiv och ingen har skytt extra ansvar för sin egen sektor.

– Till exempel på tekniska sidan i kommunen förstår man mycket bra att problemen löses snabbare internt än genom en huvudförtroendeman som arbetar i dagvården, säger Nordbäck.

Decentraliseringen av makt och ansvar i intressebevakningen har enligt Maarit Nordbäck redan kommit till synes i huvudförtroendemannens arbetsbörda.

– Det papperskrig som hör till arbetet hinner jag nu göra mera av än under de egentliga huvudförtroendemannadagarna och jag behöver inte bära arbete med mig hem. Det känns också som om jag bättre kunde förutse utvecklingen i kommunen. Samtidigt har jag kunnat öka kontakten med andra instanser, i synnerhet med fullmäktige.

Att trimma föreningens — fackavdelningens — arbete är enligt Nordbäck också en del av utvecklingen av de kommunanställdas intressen i Mäntsälä.

– Vi har startat en kurs i föreningsverksamhet för att samla ihop en verktygsback åt de aktiva, berättar hon.

EERO KOSONEN
Översättning BERTEL STENIUS

Löntagaren 5.2.2001 nr 1/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)