. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

Abdulkadir Hassan Omar

En busschaufför som alla andra

pune.gif (67 bytes)  Abdulkadir Hassan Omar är busschaufför på Helsingfors Stads Trafikverk. Av sina arbetskamrater kallas han rätt och slätt för Helsingfors stads trafikverk.Från vänster: administrativa chefen Lilja Kinnunen, trafikchef Mika Seppänen, Abdulkadir Hassan Omar och förtroendemannen Jouko Laine.Foto: PATRIK LINDSTRÖM"Omari". Han är somalier och flykting, men ingen tycker att det är nånting underligt med det, för bland HST:s 900 busschaufförer är 200 invandrare.

– Han är precis likadan som alla vi andra, samma lön och samma arbetsvillkor har han som vi, säger vicehuvudförtroendemannen Jouko Laine. Och som dom som kommer från t.ex. norra Finland har han samma problem med att sätta sig in i huvudstadstrafiken.

– Vilken förmån skulle vi andra busschaufförer ha av att Omari blev diskriminerad, undrar Jouko.

–Jag kom till Finland en kall februaridag 1991 via Moskva. Kriget hade brutit ut i december och jag flydde med sista flyget som gick från Mogadishu, berättar han själv.

Efter sig lämnade han sin familj och sin minibuss, som han just hade köpt och körde.

Abdulkadir blev placerad i mottaggningscentralen för flyktingar i den lilla östnyländska kommunen Lappträsk. Där sattes han som alla andra flyktingar på en språkkurs i finska, som han idag klarar av riktigt bra.

– Livet flöt lugnt där, nån sån rasistisk förföljelse som somalierna i Joensuu utsattes för lärde jag aldrig känna.

Senare studerade han i en lantbruksskola i Mäntsälä. När han flyttade till Helsingfors blev han anställd av idrottsverket: han var först tränare för somaliernas fotbollslag, sen skötte han idrottsplanen i Hertonäs.

– I augusti 1998 blev jag antagen till en sex månaders kurs för busschaufförer och därefter har jag kört HSTs blå bussar på bl.a. linjerna 71 och 86 S.

Abdulkadir utstrålar en inre själslig balans och trygghet, han är vänlig och han har lärt sig vara tålmodig mot sina passagerare.

De har också vant sig vid att han är svart.

Han skrattar gott åt historien om den gamla damen, som inte ville resa i en buss som körs av en svart. Denne förklarade helt vänligt att det går bra att stiga av, men chauffören i nästa buss är också svart...

– En gång hände det att en ung man inte vill visa upp sitt månadskort, utan dängde det i ansiktet på mig. Han gjorde det flera dagar i följd tills jag sa till. Det gjorde också de andra passagerarna, som stod på min sida.

– Jag har lärt mig att ta allt med ro, säger Abdulkadir och styr sin buss med van hand genom fredagsrusningen.

En del unga kan vara aggressiva, men jag brukar inte bli arg eller bry mig.

Lilja Kinnunen som är administrativ chef och Mika Seppänen som är t.f. trafikchef betonar att invandrare anställs och behandlas på samma villkor som inhemska busschaufförer.

– Det har varken bättre eller sämre ställning än andra, för oss är de en naturlig del av trafikverket. Den enda skillnaden är att vi bättre borde lära dem finska och att vi måste introducera dem i finländska förhållanden, säger Kinnunen. HST samarbetar med arbetsministeriet och skaffar arbetstillstånd för sina anställda invandrare.

– Vi har flera somalier här och vi är mycket nöjda med dem. De har inte alkoholproblem och de är mycket motiverade, betonar Seppänen.

En sak som är en viktig rätt för alla muslimer är rätten till att hålla bönestund också under arbetet.

På HST ställer man sig förståelsefullt till saken.

– Det enda vi kräver är att de inte ska lämna sin buss under rutten och gå ut och be, säger Seppänen.

– Jag stör aldrig arbetet med att hålla bönestund vid ett visst klockslag, betonar Abdulkadir. – Vi muslimer är mycket flexibla här. Jag håller två gånger om dan min bönestund när det är paus i jobbet — så som andra håller sin kaffepaus.

Att höra till facket är en självklarhet, men som troende muslim anser han att han inte ensam skall upphäva sin röst och begära t.ex. högre lön. – Facket — det är vi alla tillsammans och gemensamt skall vi göra det, betonar han.

Abdulkadir framhåller att han inte snyltar på Finland — jag försörjer mina fem barn, jag betalar min hyra och mina skatter.

Och på alla somaliers vägnar tycker han mycket illa om såna påståenden som att de inte skulle vilja arbeta.

CHRISTINA NORDGREN-SIIVONEN

Löntagaren 5.3.2001 nr 2/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)