. vane.jpg (302 bytes)
tema.jpg (2440 bytes)

VUOLIJOKI

Invandrare gjorde revolt
- de vill jobba, inte gå och dra

pune.gif (67 bytes)  Bilar står upphissade på lyftanordningar i den dunkla hallen. Runt dem tvinnar killar iklädda blåställ och män med bekymrad uppsyn, bilägarna.

Killarna i blåställ heter Mile Ivankovic och Dragan Bozic och jobbar för Pertti Hatva.

- Vi gick först en två månader lång invandrarkurs, berättar Mile, som i likhet med Dragan jobbade som bilchaufförer i Kroatien.

- Efter kursen kom Mile och se´n Dragan och frågade om jobb hos mej för att de vill lära sig finska, omtalar Hatva.

Killarna är nu anställda på viss tid med hjälp av medel från arbetskraftsbyrån, en uppenbar fördel om de plötsligt får erbjudande om "riktigt" arbete eller studieplats, eftersom de inte belastas av uppsägningstid.

Att träffa på invandrare i bilverkstan gör också kommunborna gott, säger Hatva.

- I arbetslivet får folk naturlig kontakt. De flesta vuolijokibor hade nog aldrig sett en utlänning före ex-jugoslaverna kom, och visste kanske inte riktigt hur de skulle förhålla sig. Vi finländare är inte rasister, men vi vill vara lite språkrädda, skrattar Hatva.

Mile har lärt sig vardagsfinskan överraskande fort, och han är helt tillfreds med jobbet på verkstaden. Inte störs han heller av att kommunen är liten och lugn.

Kreditsystem

Fritidssysselsättning är en väsentlig del av integreringen har man insett i kommunen, och därför har invånarna sparkat igång en vänförening. Den vägen träffas folk, och invandrarna får tips om ditt och datt – Mile, fd utförsåkare, har exempelvis hittat terrängskidningen.

- Vad skulle jag klaga på ? Här är lugnt och fredligt. Och man klarar sig bra på de tretusen mark vi får i månaden, säger han.

Dragan vet inte riktigt vad han ska företa sig när jobbet i bilverkstan tar slut den här månaden. Kanske stannar han kvar i Vuolijoki, kanske flyttar han till en större ort.

Pertti Hatva försöker intala killarna att studera och fördjupa sina kunskaper för att öka chanserna till hyggliga jobb.

- Från kommunens sida borde vi informera mycket mera och mycket effektivare om olika möjligheter, så att mänskorna själva kan välja, understryker han.

- Det är inte lätt att komma in i det finländska samhället när man är tomhänt flykting. Det utkomststöd som samhället betalar räcker till det dagliga uppehället, men vill vi integrera invandrarna behöver de mer än så.

Ska de skaffa sig någonting litet dyrare såsom en tvättmaskin, en gammal bil eller liknande måste de dra in på maten. Eller fixa pengar av finländska vänner.

- Det finns ett klart behov av ett småskaligt kreditsystem för invandrare, inte minst om någon vill starta ett eget företag. Utan startkapital är ju alla sådana ideer dödfödda, säger både Hatva och Vuolijokis kommundirektör Olavi Rintala.

Uppror

Alla invandrare vill inte studera flera år för att få ett jobb, i synnerhet inte om de redan har mångåriga studier bakom sig.

Djordje och Hildegarda Momcilovic, föräldrar till tonårsflickorna Jelena och Ana, hör till dem. Hildegarda är bildkonstlärare och jobbar som skolgångsbiträde i Vuolijoki, Djordje är merkonom och arbetslös.

- Jag har jobb till slutet av den här månaden, se´n vet jag inte vad som händer. Jag borde läsa vissa kurser för att får behörighet här i Finland, men jag tror inte jag orkar. Kriget tog musten ur en, man är psykiskt för trött, säger Hildegarda och maken nickar instämmande. Fastanställning är det enda de önskar sig.

En grupp flyktingar startade rent av ett litet uppror mot kommunen, när de ansåg att kommunen inte gjorde tillräckligt för sysselsättningen, berättar kommundirektör Olavi Rintala.

- Problemet är att de tillfälliga sysselsättningsåtgärderna är otillräckliga. Vi har inte haft problem att hitta praktikplatser, men det är ju fasta anställningar invandrarna behöver.

Bestående lösningar

- Vi ser inte på hur folk ser ut och hur gamla de är, vi ser på vad folk vill och kan, säger distriktschef Satu Rautiainen på Suomen Johdinvalmistes vuolijokienhet, som kunnat erbjuda fasta jobb. Företaget tillhör SKS-koncernen och sysselsätter 15 personer.

- Vi fick jobb här i december ifjol, genast efter praktiken, berättar ex-fotbollsspelaren , nu juniortränaren, Goran Djuric, och avser sig och sin hustru Amela.

Goran är helt nöjd med den process som lett honom in i arbetslivet och han säger att också arbetsgivaren organiserat handledningen bra. En utnämnd person i företaget bär ansvaret. Goran liksom alla anställda i företaget är medlemmar i metall.

- Praktiskt ordnade vi det så, att jag bad Talgo-Transtechs huvudförtroendeman Risto Kämäräinen komma hit och berätta om facket, säger Satu Rautiainen. På en liten ort som Vuolijoki är det samarbete som gäller, understryker hon.

Kämäräinen, huvudförtroendeman på heltid, säger för sin del att det inte varit någon svårighet att få invandrarna att gå med i facket. Det gäller såväl Johdinvalmiste som de tre som för tillfället jobbar för Talgo.

Dessvärre är hundra av Talgos metallare visstidsanställda, bland dem invandrarna.

För att hitta mera bestående lösningar har kommunen med hjälp av pengar ur EU:s flyktingfond anställt en person med invandrarbakgrund att gå igenom varenda flyktings färdigheter och önskemål och sedan försöka hitta ett utbildningsprogram eller ett arbete åt dem, i Vuolijoki eller Kajana.

CAROLA ISAKSSON

Löntagaren 5.3.2001 nr 2/01

hava500.jpg (350 bytes)

lt-back.jpg (825 bytes)lt-ylos.jpg (843 bytes)

marne.gif (45 bytes)