FFC-medlemmarnas röstningsiver förefaller att ha
ökat sedan förra riksdagsvalet då 60 procent av medlemmarna röstade. Det visar en
färsk undersökning från Finska Gallup. Våren 2002 var bara 45 procent av medlemmarna
säkra på att de skulle rösta.
Partiernas understöd var mycket likadant nu som för fyra år sedan. FFC:arna har inte
röstat väsentligen mer på centern trots att en del av förhandsmätningarna antydde
detta.
TV-reklamen gav resultat
FFC:s röstningsaktivitetskampanj hade större effekt den här gången. I synnerhet
årets TV-reklam noterades bättre än den tidigare. Av alla svarande berättade 54
procent att de hade noterat FFC:s kampanj, år 1999 var motsvarande tal 45. Bland FFC:s
medlemmar var det 60 procent som noterade kampanjen nu, mot (52 % år 1999. Med lite
hjälp mindes 65 procent av alla svarande och 69 procent av FFC-medlemmarna att de hade
sett TV-reklamen. 82 procent av dem som noterade kampanjen hade sett den i TV.
54 procent av finländarna tyckte FFC:s TV-reklam var lyckad. Bland löntagarna var det
uttryckligen FFC:arna som reagerade positivt, av dem tyckte 63 procent att den var lyckad.
Reklamen gick hem speciellt hos dem som var under 34 år men också rätt väl hos
3544-åringarna. Av samma åsikt var 27 procent av dem som var över 60. Kvinnor
gillade reklamen bättre än män.
Lagom fräck
Kampanjens drag av fräckhet förefaller att ha träffat mera rätt än för fyra år
sedan. En femtedel ville ha den ännu mera rakt på sak. För fyra år sedan efterlystes
mera fräckhet av 40 procent av de svarande.
Av partiernas anhängare upplevde centerns anhängare FFC:s kampanj mest negativt.
Hälften av dem hade inte velat ha en dylik kampanj överhuvudtaget och bara en femtedel
tyckte att kampanjen var lyckad. Bland de övriga partiernas anhängare betraktade 40
procent kampanjen som sådan som lyckad. SDP:s och vänsterförbundets anhängare hade i
högre grad än andra kunnat tänka sig en ännu fräckare kampanj.
PIRJO PAJUNEN