Kontakterna brister inte,
försäkrar förbunden
I
FFC:s medlemsförbund upplever man det ännu inte som ett stort problem att
förtroendemannanätet blir glesare. Intrycket är att arbetstagarnas intressen på de
små arbetsplatserna kan skötas åtminstone rimligt bra. Nya sätt att hålla kontakt
övervägs som bäst i många förbund, men, som organisationssekreterare Väinö
Lahtinen på Bil & Transport säger, det är svårt att "uppfinna nytt
krut". Och för Bil & Transport är problemet inte nytt, för det har
traditionellt funnits många små arbetsplatser i branschen.
För att lappa luckorna i
förtroendemannanätet använder förbunden bl.a. de kontaktpersoner som verkar på
arbetsplatsen. Också områdeskontorens och fackavdelningarnas roll har blivit markerad.
Tre förbund, Bil & Transport, Kemiförbundet och Servicefacket, har ett bilkontor som
ambulerar mellan arbetsplatserna. Till exempel Kemiförbundets bil besöker över 1 000
arbetsplatser om året. Mycket goda erfarenheter har också Bil & Transport och
Servicefacket.
Bilen är som gjord för oss,
för mången arbetsplats i branschen är hela tiden på landsvägen och arbetstagarna är
bäst anträffbara på rastställena, säger Väinö Lahtinen på Bil &
Transport.
Kontaktperson som ersättning
Kemiförbundet har ca 200
kontaktpersoner på arbetsplatserna. Kontaktpersonerna har inte de rättigheter och
skyldigheter som tillkommer förtroendemännen, men de får samma post som
förtroendemännen.
Kontaktpersonen är en
ersättning för förtroendemannen, men från intressebevakningssynpunkt kan han eller hon
naturligtvis inte ersätta förtroendemannen, säger organisationschef Heikki Salonen på
Kemiförbundet. Den kemiska branschen är en av de sektorer inom FFC-området där
minskningen av arbetsplatsernas storlek under 20 år har varit mest dramatisk. År 1998
var redan 90 procent av arbetsplatserna företag med under 20 personer. Delvis förklaras
utvecklingen av att gummi-, läder- och glasbranschen har anslutit sig till
Kemiförbundet.
Heikki Salonen säger att förbundet
har föresatt sig att inte en enda arbetsplats i branschen ska ställas i skuggan. Han
tror att arbetstagarnas röst har nått fram till förbundet också från de små
arbetsplatserna. Enligt Salonen har betydelsen av förbundets tidning och Internet under
de senaste åren ökat som kontaktkanaler.
Vi försöker se till att allt
som är viktigt för medlemmen ska finnas i förbundets tidning. Under strejken för ett
år sedan fick vi också mycket goda erfarenheter av Internet i kontakten och
informationen.
Ombudsmännen ut på
arbetsplatserna
Heikki Salonen säger att man på allt
sätt försökt sänka tröskeln för medlemmarna när det gäller att ta kontakt direkt
med förbundet.
Här har vi hjälp av
medlemsträffar, som vi ordnar regelbundet. Tidningen eller webben kan aldrig ersätta
personliga kontakter.
Också organisationssekreterare Tarmo
Viitaluoma på Servicefacket betonar vikten av personliga kontakter. Allt efter som
förtroendemannanätet glesnar och själva fackavdelningarna hamnar allt längre bort
från arbetsplatserna blir det allt svårare för förbundets ombudsmän att hålla direkt
förbindelse med arbetarna. Vi på Servicefacket understryker att ombudsmannens arbete är
fotarbete. Det gäller att ständigt besöka arbetsplatserna, för det är bara på det
sättet som vi får känning med det som händer där, och det gäller i synnerhet de små
arbetsplatserna.
PIRJO PAJUNEN
Översättning BERTEL STENIUS
Löntagaren 2.4.2001 nr
3/01 |