
 EU-kandidatländernas
arbetsmarknader fungerar olika
Arbetslagstiftningen
utvecklas,
övervakningen
haltar
Tjugotalet
direktiv om arbete
EUs
kandidatländer i ett nötskal
EU:s kandidatländer har
utvecklats i ojämn takt när det gäller arbetslagstiftning och utveckling av
arbetsmarknaden. När de blir medlemmar torde EU-direktiven och trepartssystemet existera
bara på pappret i de flesta av länderna.
Arbetsmarknadens spelregler och
arbetslagstiftningen fungerar väldigt olika i de länder som har sökt medlemskap i EU.
EU förutsätter att åtminstone gemenskapens arbetsrätt tillämpas i kandidatländerna.
Unionen har kring 40 direktiv som gäller arbetsrätten, allt från lönegaranti till lika
lön och ramdirektiv för arbetarskydd.
Jurist Roni Jokinen på Tjänstemannaunionen har undersökt den arbetsrättsliga
situationen i kandidatländerna. Hans allmänna omdöme är att alla länder har
genomfört betydande ändringar i lagstiftningen men att det finns stora skillnader mellan
länderna.
De största framstegen har Lettland, Ungern och Estland gjort. Sämst
förefaller läget vara i Bulgarien och Rumänien.
Jokinens forskningsmaterial bygger på landsrapporterna från år 2001. Hela tiden
pågår arbetet med att EU-anpassa lagstiftningen så åtminstone på pappret förändras
situationen snabbt.
Problemet är just det att man nog stiftar de lagar EU förutsätter men i
övervakningen brister det. Antingen saknas övervakningsfunktionen helt eller så saknar
myndigheterna kompetens att övervaka, säger Jokinen.
Då kandidatländerna dessutom är mer eller mindre noviser när det gäller
arbetsmarknadens spelregler blir direktivens tillämpning i arbetslivet rena teorierna.
Enligt Jokinen har kommissionen för nästan alla länder betonat vikten av att de
bygger upp funktioner som övervakar att arbetslagstiftningen följs.
Kommissionen har tillspetsat kravet och sagt att lagarna bör tillämpas i
praktiken. Annars blir det en snedvridning mellan arbetsmarknaderna i gamla och nya
medlemsländer.
Bakom kommissionens krav kan det nog också finnas ett mått av humanism men det sanna
motivet är att förhindra att dumpade arbetsvillkor används som konkurrensfördel.
Brister i arbetarskyddet
Det går lätt att påverka arbetskraftens priskonkurrens genom att dagtinga med
arbetarskyddsbestämmelserna. Just inom arbetarskyddet finns de största bristerna i
kandidatländernas lagstiftning.
I Bulgarien godkändes en ny arbetsavtalslag ifjol. Den förde landet snäppet närmare
arbetslagstiftningsnivån i gemenskapen. Nya arbetarskyddsnormer har däremot utvecklats
långsamt och det finns stora brister i den nationella tillämpningen av ramdirektivet
för arbetsmiljö, visar Jokinens undersökning.
Bulgarien måste arbeta idogt för att skapa fungerande arbetsmarknadsrelationer och en
social dialog, anser kommissionen.
På Cypern deltar arbetstagar- och arbetsgivarorganisationerna aktivt i trepartsarbetet
och också myndigheterna är väl förberedda inför de utmaningar gemenskapens
arbetsrätt innebär. Lagstiftningen är harmoniserad men kommissionen uppmanar öborna
att fästa uppmärksamhet vid att arbetsmarknadsparterna självständigt samverkar och
ingår kollektivavtal.
Lettlands nya arbetslagstiftning och arbetarskyddslag godkändes ifjol och svarar rätt
väl mot arbetsrätten i EU. Dessutom fungerar den sociala dialogen någorlunda väl.
Kommissionen uppmanar Lettland att utbilda arbetarskyddsinspektörer och utveckla
arbetsmarknadsorganisationernas beredskap att ingå kollektivavtal.
I Litauen har en social dialog mellan arbetsmarknadsparterna nyss inletts och det finns
brister i arbetslagstiftningen, i synnerhet i arbetarskyddet. Maltas arbetsmarknad börjar
vara redo, däremot står både Polen och Rumänien bara i beråd att tillämpa de
lagstiftade miniminormerna i praktiken. Bägge länderna har gällande paragrafer om att
främja den sociala dialogen, men de står ännu långt ifrån en praktisk tillämpning.
Slovakien har gjort betydande framsteg både när det gäller lagstiftning och
utveckling av arbetsmarknaden, men Slovenien har mycket arbete framför sig. Tjeckien,
Ungern och Estland har helt förnyat sin arbetslagstiftning och
arbetsmarknadsorganisationernas röster bär.
LEENA SERETIN
Tjugotalet
direktiv om arbete
Den europeiska
gemenskapens arbetsträtt definierar rättigheter och skyldigheter i arbetet genom ett
tjugotal direktiv. Det mest omfattande och kanske det viktigaste gäller
arbetarskyddet.
I början av 1990-talet trädde en hel brass direktiv i kraft. De definierar
arbetsförhållanden, arbetsredskap, skyddsredskap, hantering av bördor, arbete vid
dataskärmar, fara för cancer och biologiska gifter, arbetarskyddet för gravida och
nyförlösta kvinnor, tillfälliga byggen, hälso- och säkerhetsutmärkningar, gruvor,
skydd för unga och arbetet på fiskefartyg. Direktiven baserar sig på ett ramdirektiv om
miniminivåer för arbetarskyddet.
Redan före ramdirektivet fanns ett direktiv om hur man skyddas mot buller på
arbetsplatsen.
Lika lön för likvärdigt arbete blev regel 1975. Direktivet förpliktar
medlemsstaterna att i sin nationella lagstiftning omöjliggöra lönediskriminering mellan
könen. Direktivet gör det möjligt att ändra eller ogiltigförklara arbetsavtal med
olika villkor för kvinnor och män.
Ett år senare kompletterades likalönsdirektivet med ett jämlikhetsdirektiv och
jämlikheten omfattades också i det lagstadgade socialskyddet. Ytterligare finns ett
direktiv om socialskydd i yrkeslivet, som ger normer för att införa lagligt skydd i
bl.a. kollektivavtal och personalreglement i företag. Självständiga företagare och
odlare omfattas för sin del av ett jämlikhetdirektiv för yrkesutövare.
Arbetstidsdirektivet, som har varit i kraft nästan tio år, stadgar om bl.a. dygnsvila
och maximiövertid.
Snuttjobbet med
Deltidsdirektivet bygger på ett avtal mellan arbetsmarknadsparterna på EU-nivå och
det förbjuder arbetsgivare att tillämpa sämre villkor för deltidsanställda än för
heltidsanställda.
Också ett direktiv från 1999 om visstidsanställda bygger på ett partsavtal.
Direktivet förbjuder diskriminering på grund av visstidsanställningar och syftar till
att hindra lurendrejeri då man skriver avtal på viss tid.
Rasdiskrimineringsdirektivet förbjuder såväl direkt som indirekt diskriminering på
basen av ras och etniskt ursprung.
Diskriminering i arbetslivet på basen av religion, övertygelse, handikapp, ålder
eller sexuell inriktning förbjuds i ett annat direktiv.
Beträffande könsdiskriminering finns också ett direktiv om bevisbörda. Där
bestäms att det är den svarande som bör kunna påvisa att direkt eller indirekt
diskriminering inte har förekommit.
En motsvarande, s.k. omvänd bevisbörda, har bakats in också i direktiven om
arbetslivs- och rasdiskriminering.
Massuppsägningar tarvar förhandlingar
Direktivet om massuppsägningar förpliktigar arbetsgivaren att på förhand förhandla
med arbetstagarna om planer på massuppsägning medan lönegarantidirektivet ger
arbetstagarna ett minimiskydd om arbetsgivaren råkar i obestånd. Direktivet om
affärsöverlåtelse tryggar arbetstagarnas rätt till tidigare arbetsvillkor även om
arbetsgivaren byts. Verifieringsdirektivet förpliktar arbetsgivaren att ge villkoren i
arbetsavtalet skriftligen.
Gemenskapen stadgade om föräldraledighet redan 1996 och på basen av direktivet har
vardera föräldern självständig rätt till tre månaders föräldraledighet.
Direktivet om företagsråd, EWC, gäller koncerner med över 1 000 anställda inom det
europeiska ekonomiska området. Koncernen bör ha verksamhet i minst två medlemsstater
med åtminstone 150 arbetstagare i vartdera landet. Direktivet ger arbetstagarna i
multinationella företag rätt till information.
Direktivet om utsända arbetstagare definierar minimivillkor för dem som har skickats
ut till ett annat medlemsland för att arbeta för sitt företag. Villkoren får inte vara
sämre än de lokala arbetsvillkoren för motsvarande arbete.
EERO KOSONEN
Löntagaren 4.10.2002 nr
8/02
|