. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

temalogo.gif (2767 bytes)Arbete och lön

Vad drömmer polackerna
om idag?

runu.gif (924 bytes)  Raisio är känt för Masmix

pune.gif (67 bytes)  På Raisios Polenfabrik saltar maskinen 4,5–5 ton margarin i timmen, maskinen har kapacitet för upp till sex ton per timme. Processen är långt automatiserad. Per skift behövs inte många arbetare.

Att ha ett jobb och att det finns jobb i framtiden förefaller att vara det viktigaste för den polska arbetaren idag. En annan viktig sak är att lönen betalas ut en gång i månaden. I Polen är det inte alltid någon självklarhet att lönen kommer regelbundet.

Europeiska Unionen förväntas komma med bättre sysselsättning och högre levnadsstandard.

Många arbetare har varit med sedan Raisiofabriken startade; det har t.ex. de bägge männen som heter Krzysztof: Poszalski och Kubanski. Poszalski är utbildad bilmekaniker och han menar att kunskapen om automatik är till nytta i arbetet.

– Numera får man vara nöjd om man överhuvudtaget får ett jobb. I det här företaget är situationen ändå riktigt god numera, om jag förstår saken rätt. Också förtjänsten är god. Jag är nöjd med mitt jobb, säger Krysztof Poszalski.

Krysztof Kubanski på andra sidan om det löpande bandet har erfarenhet av flera arbetsplatser före denna.

– Här förtjänar vi mer och arbetsförhållandena är bättre. Före det här måste jag ofta jobba i upp till tolv timmar per dag. Lönen här är helt OK. Nettolönen är kring 1700 zloty (447 euro), berättar Krysztof Kubanski som bor i en närbelägen stad.

Krysztof Poszalski tror inte att Polen blir EU-medlem på fem år.

– Inte heller staden byggdes på en dag, citerar han ett polskt ordstäv.

Krysztof Kubanski tror däremot att Polen blir medlem i Europeiska Unionen redan 2004.

– I och med EU blir marknaden större. Kanske man då köper mer polska produkter och människor får jobb. Åtminstone tror jag på min egen arbetsplats framgång. Det är tänkbart att man med tiden startar nya produktionslinjer, spekulerar Kubanski.

Och det finns fler män som heter Krysztof på Raisiofabriken. Krysztof Olszewski blandar till margarinets tillsatser, bl.a. salt. Han är utbildad för livsmedelsbranschen och trivs med sitt arbete. T.o.m. skiftarbetet vänjer man sig vid, menar han.

Han tror att arbetet räcker till också i framtiden när Polen är medlem i EU.

Han har alltid arbetat vid maskiner och Marek Trzaskowski, som är utbildad bilmekaniker, hjälper till med packandet.

– Jämfört med andra fabriker får vi bra betalt, säger han.

Visserligen är konkurrensen hård också i Polen och arbetslösheten hög men han tror att hans arbetsplats klarar sig väl på marknaden.

I och med anslutningen till EU väntar han sig ökad efterfrågan och därmed också förbättrad sysselsättning.

Goda arbetsförhållanden

Anna Stawikowska. Foto: AINO PIETARINENAnna Stawikowska, som ansvarar för lagret, jobbade tidigare som socialarbetare på sjukhuset. För en tid sedan återvände hon på jobb efter ett halvt års mammaledighet och semester. Nu har hon fått lov att hålla två amningspauser per arbetsskift.

– Jag har ett par minuters cykelväg hem, där svärmor sköter barnet, så jag kan väl fortsätta att amma mitt barn, berättar en nöjd Anna Stawikowska. Amningspauser lär vara stadgade i lag men i praktiken kan arbetsgivare förhindra sådana.

Anna är också i övrigt nöjd med sitt jobb, lönen är god och stämningen bra.

– Fabriken behandlar sina anställda väl och det finns ingenting att klaga över arbetsförhållandena.

EU blir bra för Polen, anser hon. Hon hoppas att det blir lättare för de unga att få jobb.

Om fabriken är männens värld är laboratoriet kvinnornas rike. Anna Kowalczyk har arbetat i det kemiska laboratoriet från början, före det jobbade hon i mejeriets laboratorium. Hon har fått utbildning för branschen på mellanstadienivå.

– Arbetsförhållandena är goda i laboratoriet och treskiftsarbetet blir en vana. Laboratoriet arbetar i rytm med produktionen för man tar prov en gång i timmen.

Om EU har hon inte någonting att säga.

– När man hör på politikernas tal börjar det kännas som ett riktigt beslut.

Krystyna Szklarek, som har samma arbetsuppgifter i laboratoriet, är utbildad vid ett kemiskt tekniskt institut och hon arbetade tidigare på mejeriet. Hon tycker att treskiftsjobbet blir tungt ibland för en äldre person.

Polens medlemskap i EU är viktigt, tycker hon.

– Jag väntar mig att arbetsplatserna ökar och levnadsstandarden stiger. Sysselsättningen är huvudsaken, nu är det svårt i Polen.

AINO PIETARINEN
Karczew, Polen

Raisio är känt för Masmixlt-ylos.jpg (843 bytes)

pune.gif (67 bytes)  Masmix på brödet och också Benecol har hittat vägen till de polska köksborden. Konkurrensen inom livsmedelsbranschen är hård men Raisio har fått in en fot i de polska kökens dörröppning. Bolaget har en tiondedel av den polska marknaden i matfett. Konkurrensen på fettmarknaden är ganska jämn men den största andelen sitter multijätten Unilever på.

– Masmix är den produkt som profilerar oss. Vi kunde byta företagets Kari Körkkö. Foto: AINO PIETARINENnamn efter den, så att alla kände igen oss. Masmix bringar in 70 procent av vår totala produktion, berättar Kari Körkkö som är chef för Raisios fabrik i Polen, Raisio Palska Foods.

Resoföretaget inledde verksamhet i Polen 1994 och importerade då sina varor från Finland. Den tullfria importen enligt KEVSOS-avtalet varade i ett par år. Så blev det aktuellt att skaffa en produktionsanläggning i Polen. Raisio köpte en margarinfabrik, ökade kapaciteten och köpte till slut de utrymmen man tidigare hyrde.

Nu står produktionsanläggningen klar, fabriken finns i småstaden Karczew, cirka 30 kilometer från Warszawa. Fabriken sysselsätter 220 polacker; 100 av dem i produktionen, 80 i försäljningen och återstoden inom administrationen. Antalet anställda är optimalt och Kärkkö ser åtminstone inte några behov att minska personalen. Företaget tvingades att minska personalen år 1999 när exporten till grannen i öst tog slut. Nu har man fått motsvarande avkastning på annat håll.

Raisios Polenfabrik verkar på hemmamarknaden. Den använder i huvudsak polska råvaror och i Polen betraktar man t.ex. Masmix som en inhemsk produkt.

EU slopar tullar

– Vi hade turen med oss när vi placerade ut produktion i Polen. Så här efteråt kan man säga att vi kom hit i rättan tid, menar Körkkö.

– Businesskulturen är hård och t.ex. idag vore det betydligt svårare att få till stånd en nationsvid distribution.

– Raisios Polenfabrik levererar margarin också till de södra delarna av Östeuropa. Exportländerna är bl.a. Ukraina, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Kroatien och Makedonien. Vi har också kapacitet att öka produktionen.

I och med att EU får nya medlemmar försvinner dess importskydd men Körkkö funderar mycket försiktigt på möjligheterna att exportera till Tyskland eller Frankrike. De här marknaderna är utsatta för extremt hård konkurrens.

Desto mer tror han att exporten till Ungern och Tjeckien tar fart när tullarna på 15—20 procent försvinner mellan de nya EU-länderna.

Yrkeskunnig arbetskraft

Kari Körkkö säger sig vara mycket nöjd med sina arbetare.

– Vi har haft lätt att få yrkeskunnigt arbetsfolk. För råvarorna betalar vi enligt världsmarknadspris. Arbetskraften är visserligen billigare än i Finland men det var ändå inte det som vägde tyngst när vi beslöt att producera här. Långa avstånd fördyrar transporten av livsmedel så det är på alla sätt lättast att producera livsmedlen i centrum av marknadsområdet.

På Raisiofabriken i Karczew snurrar maskinen dygnet runt fem dagar i veckan, enstaka maskiner är i gång varenda dag. Arbetarna gör åtta timmars dagar i tre skift.

Genomsnittslönen på fabriken är 2 300 zloty (605 euro), vilket är något mer än livsmedelsbranschens medeltal i Polen. Lönen är uppgiftsbunden och vissa tillägg kan förekomma. Lönerna stiger per kvartal enligt en automatisk inflationsjustering. Man ser det som ett lämpligt system trots att årets inflationsberäkningar begränsas till någon enstaka procent. I början låg inflationstakten på cirka 40 procent per år så de automatiska löneförhöjningarna svarade mot ett verkligt behov.

AINO PIETARINEN

Löntagaren 4.10.2002 nr 8/02

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)