Söderman nämner de tre hörnpelarna i
sitt jobb: öppenhet, god förvaltningskultur och mänskliga rättigheter.
Redan då JO-ämbetet inrättades under stort ståhej kom det fram
att flertalet besvär gällde bristen på öppenhet. Våra krav ledde till resultat då
alla EU: s ämbetsverk fick egna regler för offentliga handlingar.
I ett andra skede gjorde vår byrå upp regler för god förvaltningskultur som
godkändes av flera EU-verk. Kort därpå godkände kommissionen egna regler för
förvaltningen. I de regler JO-ämbetet gjorde definieras medborgarnas rättigheter. I
kommissionens regler upplyses tjänstemännen om hur de ska förfara. Kommissionen
bestrider ändå inte principerna i JO:s regler. Däremot har planerna på att lagstifta
om regler för god förvaltning lagts på is, berättar Söderman.
Grundrättigheter
EU-toppmötet i Nice i december 2000 antog ett dokument om grundrättigheter.
Dokumentets juridiska status är oklar. Söderman anser att de ämbetsverk,
ministerrådet, parlamentet och kommissionen, vilkas ordförande tillkännagav att det var
godkänt, också borde följa det i praktiken.
Kommissionen och Europaparlamentets förvaltning följer dokumentet om
grundrättigheter men ministerrådet obstruerar med förklaringen att det bara är ett
politiskt dokument. Det ger intrycket av att politiska beslut inte är avsedda att
åtlydas, säger Söderman.
Facket fick in stadganden om arbetsrätt i dokumentet om grundrättigheter.
Om dokumentet blev juridiskt bindande kunde facket i någon mån påverka att
arbetsplatser bevaras och påverka arbetsvillkoren vid företagsfusioner för där har
kommissionen verklig beslutandemakt. Facket skulle då ha stöd av dokumentet.
Enligt Söderman vore det redigaste att göra Nicedokumentet till en juridisk grund
för mänskliga rättigheter inom det europeiska rättsväsendet. Man kunde då hänvisa
till det i domstolarna.
Viktigt vore också att EU: s grundstadga innehöll en passus om att EU kan
anslutna sig till avtal om mänskliga rättigheter i allmänhet, alltså också till
ILO-konventionerna om grundläggande rättigheter i arbetslivet. Då fick man en juridisk
grund för att beakta kravet på fackliga grundrättigheter. Ren business vore inte
längre den ledande principen för konkurrensregler.
I grunden förtjänar marknaden på klara regler för arbetarna eftersom
företagen då skulle ha samma utgångsläge.
Motigt beslutsfattande
Söderman anser att EU borde värna om att nationalstaterna och kommunerna har kvar
tillräckligt med beslutanderätt för att besluten ska fattas nära människan.
Små stater borde sträva till att hålla kvar beslutanderätten. Jag har svårt
att förstå varför EU ska besluta hur många björnar och vargar som får leva i
Finlands skogar eller diktera Finlands regionalpolitik. Man borde inte längre tillåta
att saker och ting automatiskt glider in i EU.
Söderman menar att EU-utvidgningen kräver ett redigare system för beslutanderätten
men det blir ingen enkel match.
Beslutsstrukturen i EU borde påminna om motsvarande organ i medlemsstaterna.
Då får medborgarna lättare insyn i EU-frågor. EU har genom tiderna utvecklats i
språng, emellanåt råder lugn, plötsligt kastar man sig brant åt något håll så som
man gjorde när den gemensamma valutan infördes. Säkert finner man en modell för
beslutsfattandet också.
Söderman oroar sig inte särskilt för utvidgningen.
Facket och välfärdsstatens motangrepp
Arbetskraften har stått förvånansvärt stilla under hela EU:s existens.
Människor vill inte flytta i stora horder från sina hem. Men redan nu finns stora
mängder arbetare från kandidatländerna på EU:s arbetsmarknad, ibland som olaglig
arbetskraft.
Inom arbetsrätten försöker man mota de risker utvidgningen medför genom att införa
omfattande minimistadganden. Medlemsländerna kunde ha en bättre arbetslagstiftning men
minimireglerna vore obligatoriska.
Söderman försvarar den nordiska välfärdsstaten.
EU varken garanterar eller fäller välfärdsstaten. Det är en samhällelig, en
politisk kampfråga. Socialpolitiken är ett evigt stridsfält där man avgör hur
mänskligt ett samhälle är.
Två viktiga realiteter styr utvecklingen av den europeiska välfärdsstaten.
Först och främst kommer vi så småningom, i och med den gemensamma valutan, att få
gemensam beskattning, ekonomisk och inkomstpolitik, och då blir de offentliga resurserna
väldigt lika i de olika länderna. Redan nu finns krav på en enhetlig alkohol- och
bilskatt.
Den andra realiteten är att kvinnorna i Sydeuropa i allt högre utsträckning
förvärvsarbetar. Därför behövs det mera sociala tjänster, bl.a. barndagvård. Det
nordiska välfärdstänkandet accepteras av praktiska skäl. Flera europeiska
regionalförvaltningar, exempelvis i Spanien, följer idag den nordiska
välfärdsmodellen. Den är rättvis och rationell.
Välfärden i fackets händer
Den fanatiska privatiseringsivern leder välfärdsstaten i fördärvet, menar Jacob
Söderman.
På 1970-talet trodde vänstern att det bästa var att samhället styrde
allting. Nu tror borgarna att allting är bättre i privata händer. Ändå bör man se
till vad som är ändamålsenligt.
Det finns säkert fall där privatisering är vettig i synnerhet om idealistiska
organisationer tar över. Erfarenheten visar dock att privatproducerade tjänster sällan
är billigare.
Mest bekymrar det att stora multinationella företag försöker roffa åt sig de
s.k. lönsamma bitarna av social- och hälsovården. Det här är en verklig utmaning. Om
vi inte nu tar hand om de här arbetsplatserna och deras arbetsvillkor köper de
internationella sjukhuskedjorna småningom bort de bästa sjukhusen för oss.
Söderman ber om fackets hjälp för att rädda välfärdssamhället.
Den internationella fackföreningsrörelsen har många utredningar om hur man
ska trygga en välfärdsstat som upprätthålls av skattebetalarna. Fackets styrka kunde
användas tydligare i praktiken.
Om inte facket försvarar välfärdssamhället kan spelet ha gått förlorat. I
värsta fall förvandlas Europa till ett USA där var och en ansvarar bara för sig
själv.
VEIKKO TARVAINEN
Översättning: ASTRID NIKULA
Kommunals
branschchef Heikki Kehälinna, som också leder FFC:s internationella utskott,
säger att senast när EU utvidgas med nya medlemsländer blir det nödvändigt att få en
tydligare arbetsfördelning mellan unionen och medlemsländerna och att demokratisera
själva beslutsprocessen. Detta kan innebära att man får lov att ta några steg i
federativ riktning och stärka EU-parlamentets roll och att fler ärenden avgörs med
majoritetsbeslut.
För ett litet land som Finland kan majoritetsbeslut visserligen innehålla
risker, men med tanke på möjligheterna att komma framåt i viktiga arbetsmarknads- och
sociala frågor, tror jag det är en oundviklig utveckling.
Kehälinna ser också ett uppenbart behov att här på hemmaplan göra behandlingen av
EU-frågor öppnare och mångsidigare. I princip har vi nog en bra beslutsprocess genom
att alla viktiga linjedragningar förankras i Riksdagens stora utskott. Men i praktiken
ligger avgörandet i händerna på en liten grupp tjänstemän och politiker.
Någon allmän debatt om de frågor som kommer till avgörande inom EU och de
beslutsalternativ som finns, förs sällan. Vi borde själva mer omhulda de
öppenhetsprinciper vi så gärna står för i EU-sammanhang, funderar han.
Också inom facket finns det skäl att se över handläggningen av EU-frågor. Det sker
ett viktigt arbete inom EU:s ekonomiska och sociala kommitté där facket är med. Men det
är avlägset och processen pinligt långsam. Det är viktigt att inse att det inte är
enbart i Bryssel EU-politiken utformas. Frågorna bör påverkas också nationellt, på
alla nivåer där Finlands ståndpunkt utformas. Kehälinna ser här ett behov av utökat
samarbete mellan de fackliga centralorganisationerna, i samma stil som man genom KEY
samverkar i Bryssel.
Kehälinna ser EUs utvidgning som en mycket nödvändig och viktig utveckling med
hänsyn till situationen i världen. Han nämner instabiliteten i den globala ekonomin med
krishärdar i Asien och Latinamerika, det militärpolitiska läget och Afrika med
aids-problemet som hotar bli en mänsklig katastrof av oanade mått. I allt detta kan EU
bli den faktor som står för stabilitet och framtidstro.
Så på det övergripande planet är utvidgningen av EU en positiv sak. Men när det
gäller situationen i ansökarländerna finns många problem som inte alltid fått
tillräcklig tyngd i förhandlingarna.
Det finns mycket att önska vad ankommer på fackliga rättigheter,
arbetsmarknadsrelationer och social dialog. Och det handlar inte bara om att genomföra en
bestämd lagstiftning. Det måste också finnas en genuin vilja att följa upp den och
utveckla ett välfärdssamhälle.
Med ökad välfärd och goda arbetsmarknadsrelationer i ansökarländerna minskar
också riskerna för okontrollerad arbetskraftsutvandring. Här menar Kehälinna att
arbetsgivarorganisationerna kunde agera mer förutseende och aktivera sig för byggandet
av en fungerande arbetsmarknad.
Visst kan det vara lätt för företag att nu sko sig på situationen i
ansökarländerna.
Men det är knappast något man drar nytta av på lång sikt. I det långa loppet
skulle det nog vara mer räntabelt att satsa seriöst på en stabil social utveckling.
Men tyvärr har de finländska företagen inte alltid lyckats skapa sig ett gott
rykte i detta hänseende, konstaterar Kehälinna.
HANS JERN