Tvillingstäderna
Torneå och Haparanda får en ny, gemensam stadskärna. Eurocity ska få handeln att
blomstra, men också högt
förädlade industrier vill man locka hit samt ge invånarna ett trivsamt
vardagsrum i form av en gågata.
Städernas hjärta byggs rakt ovanpå riksgränsen och blir en mötesplats för
olika kulturer. Projektet är unikt, det finns städer som vuxit samman över gränsen i
Europa men ingenstans har man börjat bygga en ny stadskärna, berättar
projekteringsarkitekt Jarmo Lokio.
Handeln har alltid varit viktig för Tornedalen redan innan Torneå grundades 1621,
påpekar Lokio och lotsar oss förbi handelsman Petter Granroths 1800-tals trähus
som i dag inrymmer stadens kulturbyrå ned till västra stranden av
Suensaari. Schaktningen inleddes i början av april. På Suensaaris västra strand biter
sig en gul grävskopa sig envist fast i den lerblandade issörjan, rycker till och en bit
av Stadsviken i gränslandet slungas över på lastbilen på den finska sidan. I första
skedet byggs här en underjordisk parkeringsgrotta, ett köpcentrum och
hårdvalutabostäder samt ett seniorhus för 2030 invånare. Till valborg ska
bottendammen kommit en god bit på väg.
Handeln i högsätet
Städerna svarar för grundinvestering typ. gator, vatten och avlopp och parker.
Övriga investeringar sker med privat kapital.
Köpcentret ska inrymma affärer för dagligvaror plus fyra, fem specialaffärer ur
olika affärskedjor. Vilka avslöjas i början av juni. Hur projektet framskrider avgörs
av just handelns behov. Behovet av bostäder är ringa men en del byggs ovanpå affärer i
totalt tre kvarter. Husen är på två till fyra våningar. Senare byggs eventuellt ett
landmärke som med sina tio våningar tävlar med det gulbruna stadshuset.
Vad vi vill är att skapa en ännu trivsammare stad, där gågatan fungerar som
invånarnas vardagsrum. Torneå, med sina 20 000 invånare är snart den sista stad i
Finland som saknar en gågata, säger Lokio.
På den finska sidan berörs ett 8,4 hektar stort område. På den svenska sidan byggs
mera utrymmeskrävande affärer, typ möbelhus och järnaffärer. Starten sker så fort
vattendomstolen sagt sitt Torne älv rör vi inte alls, understryker Lokio, som ser
det som en stor utmaning att få medverka till att gränsen, en krigstida kvarleva som
saknar betydelse i tornedalingarnas dagliga liv, de facto suddas ut. Helt klart står
Eurocity först om omkring år 2015
På gränsen ger mervärde
EuroCity och hela projektet På Gränsen är mycket mera än ett fysiskt bygge. I dag
samarbetar Torneå och Haparanda kring avlopp, energi och till exempel turism.
Möjligheterna att bygga ut samarbetet tvillingstäderna emellan är nära nog
obegränsade.
Stig Kerttu, projektledare på Haparanda stad, talar varmt för ett
kommunförbund över gränsen, ett förbund med ansvar för allmänna kommunala frågor
som turism, kommunal teknik, idrottsanläggningar, marknadsföring, skolor och kultur m.m.
Inget är uteslutet, utom försvaret. Men tid kan det ta att sudda ut gränsen,
det tar ett tag innan individer förändras.
Kerttu ser EuroCity som en formalisering av det samarbete som försiggått sedan
80-talets senare hälft. Tanken är ingalunda att de gamla stadskärnorna töms men att
verksamheter som behöver ytor flyttar in i EuroCity.
Här har vi två föredömesstäder, kring en gräns som ger oss ett mervärde i
livet, spänning och en fläkt av en något annorlunda kultur. Vi har dubbelt utbud av
allt, konstaterar Stig Kerttu som understryk.
Företag i växande
Stig Kerttu påpekar att det finns en klar linje att jobba mot tillväxt både i
Sverige och Finland. Handelns efterfrågan är större än utbudet, lokalt kan endast en
tredjedel av utbudet mötas. Därför finns det potential att etablera företag lokalt,
inte tung industri men företag med högt förädlingsvärde, typ Polarica.
Vårt geografiska läge är det mest perfekta i Europa. Här finns också
språkkompetens och god logistik. Som bäst väntar vi på det formella beslutet att bygga
Norrbottenbanan, söderut från Haparanda och på att få direktflyg Kemi/Torneå till
Stockholm. Med E4:an tar det en timme till Uleåborg, en timme till Luleå och lite mer
till Rovaniemi.
Kerttu räknar upp flera trumf: den fina naturen, tryggheten och den mänskonära
livsrytmen, bostadsprisen som ligger klart under grannen Torneås. Allt medverkar till att
Haparanda i dag kan visa upp en befolkningsöknng.
Visionerna på Nordkalotten är många, likaså projekten. Stig Kerttu arbetar på
deltid med Barents Road: Längs den 1 500 långa vägen från Bodö i Norge till Murmansk
på ryska Kolahalvön planeras business av olika slag. Den första juni öppnas
linjetrafik per buss och en pinfärsk femspråkig kulturguide lockar med kulturupplevelser
av allehanda slag. Bottenviksbågen är ett turistiskt projekt med EU-pengar, ovanpå det
finns bl.a. Nordkalottensamarbetet med långa traditioner.
I Haparanda genomfördes en
folkomröstning som visade tummen ned. Trots det tog Haparanda kommunfullmäktige ett
majoritetsbeslut för På Gränsen med tillägget att kommunala medel endast
används för typ kommunalteknik.
Facket i både Finland och Sverige har i princip tagit ställning för projektet.
Ansikte utåt för tillväxtcentret
Metallarna i Torneå är intresserade av projektet. Vi får många förfrågningar,
omtala Ari Tiensuu, ansvarig regionombudsman för Metall.
Projektet torde också påverka metallarnas sysselsättning i viss mån,
kommenterar han.
Hur mycket, det vågar Tiensuu inte spekulera i, men några arbetsplatser ska projektet
väl yngla av sig.
Euro-City väcker också ett visst förbehåll. Det smala området kan bli en
elitplats, där de rika har köket i Finland och vardagsrummet i Sverige.
Själv ser jag EuroCity som ett fint projekt, det ger ju ett ansikte utåt åt
det här tillväxtcentret. Befolkningen minskar snabbare i Torneå än i t.ex. Kemi, även
om AvestaPolarit har utvidgat sin verksamhet betydligt, vilket gett hundratals nya jobb.
Torneå är en dyr plats att bo på, säger Tiensuu.
LO stöder projektet
Östen Harila, LO-ordförande i Haparanda och socialdemokratisk kommunpolitiker
är en varm förespråkare för projektet.
Vi måste inse vilka möjligheter till samarbete vi har på denna unika plats. I
EU-perspektiv är vi ingenting ensamma, men tillsammans är vi någonting. Också
löntagarna måste tänka på vikten av ett samarbete små länder och små folk emellan
då det gäller produktionen, säger LO-basen.
Harila tror att EuroCity skapar arbetsplatser. Inom den tunga industrin kan området
inte konkurrera utan de företag som etablerar sig här måste ha ett visst mått av
förädling. Teknologin är däremot ett möjligt konkurrensområde.
LO har tagit en entydigt positiv ställning, det syntes också i fullmäktiges
beslut då många där har LO-bakgrund. Socialdemokraterna har visat grönt ljus hela
vägen.
Som kommunpolitiker hoppas Harilat på ett kommunförbund som spänner över flera
sektorer. Det skulle ge effektivitet och kostnadsinbesparing.
Med den finska sisun, som finns rotad på bägge sidor gränsen, blir EuroCity
verklighet!
LEENA SERETIN
INGEGERD EKSTRAND