Jumbos Restaurangvärld består av fem restauranger med inalles 90
arbetstagare. Dryga dussinet är heltidsanställda, resten jobbar deltid. Många skulle ha
behov av heltidsjobb, berättar Savolainen, för det finns de som jobbar extra i andra
restauranger. Hesburger har de flesta deltidsanställda, och merparten är studerande.
Restaurangvärldens problem är den stora personalomsättningen, säger
förtroendemannen som arbetar som kock och servitris på Chico’s. De studerande
kommer och går, mången får arbete i sin egen bransch på annat håll. Branschen tampas
med samma problem också annanstans än här, för arbetare som är rörliga hinner aldrig
fästa sig vid sitt arbete och sin arbetsplats.
Virpi Savolainen började också sitt arbete som studerande och deltidsjobbare. Efter
att ha blivit färdig för fyra år sedan blev hon fast anställd. Hon skrev in sig som
elevmedlem i facket redan som studerande och hennes medlemskap blev fast i och med att hon
började arbeta på heltid. Nu har hon verkat som förtroendeman i tre år.
- En del konflikter har vi haft här, närmast om övertidsersättningar och om hur de
tillbuds stående arbetstimmarna fördelas, men vi har alltid kommit till en lösning.
Arbetstagarna frågar mig mest om helgersättningar och om semesterpengar. De frågorna
ger kollektivavtalet lätt svar på, men när frågorna blir svårare vänder jag mig till
huvudförtroendemannen eller förbundet.
- Det är tur att vi inte har haft det särskilt besvärligt här, för officiellt har
förtroendemannen inte någon tid att sköta förtroendeuppdraget, konstaterar Savolainen.
Av de 90 som arbetar på Restaurangvärlden är cirka femton medlemmar i Servicefacket,
enligt Virpi Savolainens uppgifter. En del kanske hör till andra förbund eller är
elevmedlemmar i något förbund.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA