. vane.jpg (302 bytes)

tema.jpg (2440 bytes)

I Jumbo köps både varor — och tjänster

pune.gif (67 bytes)  I köpcentret Jumbo i Vanda jobbar omkring 1 100 personer. Tillbyggnaden, som beräknas stå klar i oktober, ger 500 nya arbetsplatser.

Men inte en enda person är anställd av Fastighetsbolaget Kiinteistö Oy Vantaanportti Liikeskus, inte ens VD Jukka Tuovinen. Fastighetsbolaget — samägt av Kesko, HOK Elanto, Polar Fastigheter och Pensions-Fennia — köper Tuovinens tjänster av ett disponentbolag. Av ISS Finland köper fastighetsbolaget teknisk service, skötsel av utomhusområden liksom städning av fastigheten, affärerna undantagna.

– Köptjänster är den vanliga modellen i dag, inte nödvändigt den billigaste men en garanti för verksamhetens fortbestånd också under semestern, förklarar Tuovinen.

Underhållet av hela fastigheten, inklusive uppvärmning, vatten, fastighetsskatt, avfallshantering, att hålla de många hissarna och rulltrapporna igång o.s.v. kostar drygt 4 miljoner euro i året. Trots att materialen valts med tanke på hållbarhet krävs också smärre reparationer årligen i den fem år gamla fastigheten med en total yta på 58 000 kvadratmeter.

– Redan till detta års julhandel har vi 90 000 kvadratmeter, med Polar och Fennia som ägare till den nya delen. Om fem år beräknas vi ha upp till 9 miljoner kunder årligen, mot omkring 6 miljoner i dag, säger Tuovinen.

Totalt omsatte handeln i Jumbo 212 miljoner euro år 2003, en summa som torde ligga nära fjolårets resultat.

Bilburna familjer i majoritet

Jumbos trumf är att köpcentrets enkla och rediga planering. Alla affärer finns i princip på paradplats. Hyrorna är därefter och små företagare är sällsynta. En annan trumf är de långa öppethållningstiderna, vardagar från 9 till 21, lördag från 9 till 18, plus söndagsöppet, men de tiderna gallrar också ut mindre företagare.

– Principen är att alla affärer håller öppet hela den här tiden, undantaget banker och Alko. Vår största kundkrets utgörs av bilburna familjer. Att hit går varken tåg eller metro är på sitt sätt ett plus — de som kommer med bil köper mera, och att folk inte bara passerar igenom eller blir hängande här gör att vi har mycket få problem med ordningen, säger VD Tuovinen.

Säkerheten satsas det dock mycket på, både i utrustning och utbildning. Med så många kunder kan också en liten kris bli en stor.

– Mardrömscenariot är en eldsvåda. Det försöker vi gardera oss mot med sprinklers och rökdetektorer. Då automatlarmen, av sig själv eller genom illdåd, går igång rycker brandkåren här invid ut med full styrka, för alla eventualiteters skull, säger Tuovinen.

Han sitter själv på den verkliga paradplatsen, blickar genom en glasvägg snett från ovan ut över Jumbos mittgång.

– Men mitt jobb är mångsidigt, skrattar han. – Under julruschen dirigerade City-Markets köpman och jag trafiken på parkeringsplatsen och till vårt nya p-hus.

Parkeringen byggs ännu ut. Totalt kommer här att finnas Finlands största bilparkering med plats för 4 500 bilar.

Marknadsföringen gemensam — personaljippona inte

Samtliga företagare hör till köpcentrets företagarförening. Föreningen beslutar bl.a. om den gemensamma marknadsföringen, om reklamjippon. Att samla 1 100 personer, som delvis går i skifte, till gemensamt program är inte möjligt. Sociala utrymmen är det också knappt om, något gym för personal eller kunder finns t.ex. inte heller.

– Det enda gemensamma vi har är jullunchen och någon bastukväll för de som jobbar med fastigheten, för städare, servicemän och vakter. Många affärer, som de stora matjättarna, ordnar förstås program för sina anställda, påpekar Tuovinen.

– Ja, i vår har vi förstås krisutbildning, öppen för alla, men främst tänkt för de ansvariga i affärerna. De får sedan sprida informationen vidare.

Jumboandan börjar så småningom slå rot. Och Jumbo ska förbli densamma också framdeles.

– Trivsamt, med ett brett serviceutbud, lätt att komma till och lätta att handla i. Det är också framtidens element, understryker VD Jukka Tuovinen.

Det håller marknadsföringsassistent Liisa Hallamo-Heinonen helt med om. Hennes arbetsgivare är ISS.

– Jag är en såld kvinna, skrattar hon och berättar att en stor del av jobbet just nu går ut på att lansera den nya Jumbodelen där omkring 90 procent redan är uthyrt. Stockmann blir en kundmagnet men också många andra kända kedjor är på kommande.

Jumbo störst på köpvagnar

Servicen och tvätten av köpvagnar sköts av Spectra. Företaget hade redan tidigare hand om handtvätten av bilar på Jumbo. När service av köpvagnar behövdes nappade Spectra direkt och fick så en ny nisch.

Servicen är viktig. Köpvagnarna är förbluffande dyra. Omkring 200 euro per vagn får hypermarketarna och fastighetsbolaget punga ut med. Jumbo har den största köpvagnsparken i Finland, omkring 3 500 kärror. I snitt används de en halv timme i stöten, varje kärra fem gånger per dag.

Spectra sköter också flaskreturen från Jumbo.

INGEGERD EKSTRAND

Löntagaren 4.2.2005 nr 1/05

hava500.jpg (350 bytes)

lt-ylos.jpg (843 bytes)lt-back.jpg (825 bytes)

marne.gif (45 bytes)