Men inte en enda person är anställd av Fastighetsbolaget Kiinteistö
Oy Vantaanportti Liikeskus, inte ens VD Jukka Tuovinen. Fastighetsbolaget
samägt av Kesko, HOK Elanto, Polar Fastigheter och Pensions-Fennia köper
Tuovinens tjänster av ett disponentbolag. Av ISS Finland köper fastighetsbolaget teknisk
service, skötsel av utomhusområden liksom städning av fastigheten, affärerna
undantagna.
Köptjänster är den vanliga modellen i dag, inte nödvändigt den billigaste
men en garanti för verksamhetens fortbestånd också under semestern, förklarar
Tuovinen.
Underhållet av hela fastigheten, inklusive uppvärmning, vatten, fastighetsskatt,
avfallshantering, att hålla de många hissarna och rulltrapporna igång o.s.v. kostar
drygt 4 miljoner euro i året. Trots att materialen valts med tanke på hållbarhet krävs
också smärre reparationer årligen i den fem år gamla fastigheten med en total yta på
58 000 kvadratmeter.
Redan till detta års julhandel har vi 90 000 kvadratmeter, med Polar och
Fennia som ägare till den nya delen. Om fem år beräknas vi ha upp till 9 miljoner
kunder årligen, mot omkring 6 miljoner i dag, säger Tuovinen.
Totalt omsatte handeln i Jumbo 212 miljoner euro år 2003, en summa som torde ligga
nära fjolårets resultat.
Bilburna familjer i majoritet
Jumbos trumf är att köpcentrets enkla och rediga planering. Alla affärer finns i
princip på paradplats. Hyrorna är därefter och små företagare är sällsynta. En
annan trumf är de långa öppethållningstiderna, vardagar från 9 till 21, lördag från
9 till 18, plus söndagsöppet, men de tiderna gallrar också ut mindre företagare.
Principen är att alla affärer håller öppet hela den här tiden, undantaget
banker och Alko. Vår största kundkrets utgörs av bilburna familjer. Att hit går varken
tåg eller metro är på sitt sätt ett plus de som kommer med bil köper mera, och
att folk inte bara passerar igenom eller blir hängande här gör att vi har mycket få
problem med ordningen, säger VD Tuovinen.
Säkerheten satsas det dock mycket på, både i utrustning och utbildning. Med så
många kunder kan också en liten kris bli en stor.
Mardrömscenariot är en eldsvåda. Det försöker vi gardera oss mot med
sprinklers och rökdetektorer. Då automatlarmen, av sig själv eller genom illdåd, går
igång rycker brandkåren här invid ut med full styrka, för alla eventualiteters skull,
säger Tuovinen.
Han sitter själv på den verkliga paradplatsen, blickar genom en glasvägg snett från
ovan ut över Jumbos mittgång.
Men mitt jobb är mångsidigt, skrattar han. Under julruschen dirigerade
City-Markets köpman och jag trafiken på parkeringsplatsen och till vårt nya p-hus.
Parkeringen byggs ännu ut. Totalt kommer här att finnas Finlands största
bilparkering med plats för 4 500 bilar.
Marknadsföringen gemensam personaljippona inte
Samtliga företagare hör till köpcentrets företagarförening. Föreningen beslutar
bl.a. om den gemensamma marknadsföringen, om reklamjippon. Att samla 1 100 personer,
som delvis går i skifte, till gemensamt program är inte möjligt. Sociala utrymmen är
det också knappt om, något gym för personal eller kunder finns t.ex. inte heller.
Det enda gemensamma vi har är jullunchen och någon bastukväll för de som
jobbar med fastigheten, för städare, servicemän och vakter. Många affärer, som de
stora matjättarna, ordnar förstås program för sina anställda, påpekar Tuovinen.
Ja, i vår har vi förstås krisutbildning, öppen för alla, men främst tänkt
för de ansvariga i affärerna. De får sedan sprida informationen vidare.
Jumboandan börjar så småningom slå rot. Och Jumbo ska förbli densamma också
framdeles.
Trivsamt, med ett brett serviceutbud, lätt att komma till och lätta att handla
i. Det är också framtidens element, understryker VD Jukka Tuovinen.
Det håller marknadsföringsassistent Liisa Hallamo-Heinonen helt med om. Hennes
arbetsgivare är ISS.
Jag är en såld kvinna, skrattar hon och berättar att en stor del av jobbet
just nu går ut på att lansera den nya Jumbodelen där omkring 90 procent redan är
uthyrt. Stockmann blir en kundmagnet men också många andra kända kedjor är på
kommande.
Jumbo störst på köpvagnar
Servicen och tvätten av köpvagnar sköts av Spectra. Företaget hade redan tidigare
hand om handtvätten av bilar på Jumbo. När service av köpvagnar behövdes nappade
Spectra direkt och fick så en ny nisch.
Servicen är viktig. Köpvagnarna är förbluffande dyra. Omkring 200 euro per vagn
får hypermarketarna och fastighetsbolaget punga ut med. Jumbo har den största
köpvagnsparken i Finland, omkring 3 500 kärror. I snitt används de en halv timme i
stöten, varje kärra fem gånger per dag.
Spectra sköter också flaskreturen från Jumbo.