Man såg det som viktigt att avlägga yrkesexamen, och därför
föreslogs flera lagändringar, som skulle göra det lättare att söka sig till
utbildning, bl.a. för att undanröja ekonomiska och andra hinder. I inläggen
underströks också arbetsgivarens ansvar för att öka arbetstagarnas kompetens.
Dokumentet innehåller ett flertal förslag till ändringar i
kollektivavtalen, med syftet att stöda utbildning. Kongressen skrev ytterligare in kravet
på bättre villkor för dem vägleder och undervisar studerande arbetskamrater.
I synnerhet de vuxnas deltagande i utbildning måste sporras och särskilt deras, som
är lägst utbildade. Det behövs riktade säråtgärder i likhet med projektet
Kunskapslyftet. Kongressen skrev in i dokumentet ett krav på att också arbetslösa och
de med en föråldrad yrkesexamen får delta i Kunskapslyftet.
I enlighet med kongressens beslut bereder FFC och medlemsförbunden ett förslag att
arbetsplatserna kunde välja s.k. kompetensombud, som har en erkänd ställning i
kollektivavtalen. Dagens kunskapslotsar verkar för att öka yrkeskunskaperna bland de
anställda, men de har inte beviljats tid att sköta uppdraget.
Livslångt lärande
Huvudförtroendeman, reproarbetaren Riitta Koskinen från Medieförbundet,
betonar betydelsen av en fortlöpande utbildning i arbetslivet. Hon påminner om att varje
arbetstagare själv måste se till att utveckla sina yrkesfärdigheter.
Arbetsgivarna stöder inte alltid tillräckligt sina arbetstagares fortbildning.
En av orsakerna är den ständiga brådskan på arbetsplatserna, men för att kunna
hantera brådskan är det nödvändigt att bygga på sina yrkesfärdigheter. Inte heller i
vår bransch går det för sig, att bli efter i utvecklingen.
I tryckeribranschen har arbetslivet förändrats i snabb takt, och det fortsätter att
förändras. Riitta Koskinen konstaterar att FFC:s utbildningsstrategier kommer att vara
föråldrade innan kongressperioden är slut. Om de dock förverkligas, gör de det ändå
betydligt lättare för dem som vill utbilda sig, säger Koskinen.
Själv verkar jag som censor vid fristående examina på Näringslivets
utbildningsorgan, AEL. Eftersom vår vardag präglas av snabba förändringar måste
censorerna vara yrkesfolk som är med i arbetslivet. Vi har dock ofta så bråttom på
jobbet att jag inte alltid kan ta ledigt för att sköta mitt uppdrag. Ibland har jag
löst det så, att jag kommer på jobb till kvällen.
Arbetsgivarna borde förbinda sig betydligt mer till utbildning överlag, för
det behövs censorer och de kan föra den senaste utvecklingen i branschen med sig till
sina arbetsplatser.
Riitta Koskinen betonar att det inte bara behövs ändrade bestämmelser och avtal, vi
behöver också ändra våra egna attityder, i en mer utbildningsvänlig riktning.
Smalspårig utbildning
Åbobon Jorma Hellsten, regional huvudförtroendeman för järnvägsarbetarna,
efterlyser en bredare utbildning, istället för den mycket smalspåriga, som ges vid
järnvägen.
VR har traditionellt utbildat sina arbetstagare själv. Nu börjar det komma in ny
personal vid järnvägen och konkurrensen kanske för med sig nya företagare. Därför
ökar betydelsen av vilket slags utbildning som erbjuds.
Jag anser att vi behöver en bredare yrkesutbildning. Yrkeskunskapen måste
bevaras på en hög nivå. Man kunde gärna sköta branschens utbildning som en gren av
logistikbranschens utbildning.
Hellsten menar att Kunskapslyftet är ett bra program, även om det hittills inte har
gett särskilt mycket nytta för järnvägsarbetarna, eftersom VR sköter utbildningen
själv. I framtiden kan situationen vara en annan.
Kompetensombud är en bra sak. Det är välkommet, om någon ansvarar för
utbildning och fortbildning på arbetsplatsen, säger Hellsten.
Tid för handledning
JHL-delegaten Tuulikki Jouskari är avdelningssekreterare på ett sjukhus i
Joensuu och utbildad kunskapslots. Hon är särskilt glad över initiativet gällande
kompetensombud.
Som kunskapslots får jag mängder av frågor under arbetstid och då är jag
så bunden av mitt jobb att jag ofta inte har tillräckligt tid att ge råd och diskutera
per telefon. Ändå måste man hålla kontakt till läroinrättningar och myndigheter
under tjänstetid. Den tidsanvändning man vill ge framtida kompetensombud är verkligen
nödvändig.
Det vore också viktigt om arbetslösa kunde delta i den utbildning som ges inom
ramen för Kunskapslyftet. I dagens läge är det svårt, i synnerhet när det gäller att
finna praktikplatser och trygga utkomsten.
Med hjälp av Kunskapslyftet har vi fått utbildning i instrumenthantering och
på så vis har flera fått den yrkesexamen de behövde. Ännu borde man vidga programmets
gränser så att också människor med en föråldrad yrkesexamen kan delta i utbildningen
och uppgradera sin yrkeskunskap. Det samma gäller personer med examen i en bransch som
inte ger dem arbete, säger Tuulikki Jouskari.
Studier och arbete hand i hand
Ordförande Lauri Ihalainen underströk i sitt öppningstal, att resurserna för
ökad kompetens bland arbetstagarna måste mångdubblas, om vi ska klara oss i framtiden.
Arbetsmarknadsavtalen om utbildning måste skrivas om, så att de stöder målsättningen.
FFC vill ge fart åt sitt krav genom att föreslå att kompetensombud kan väljas på
arbetsplatserna.
Ihalainen uppskattade att den arbetspolitiska strategin för de närmaste åren inte
kommer att vara att förkorta arbetstiden, utan att inom ramen för den nuvarande
arbetstiden integrera en tidsresurs för arbetstagarna att använda på att förkovra sina
yrkesfärdigheter.
I den här modellen går arbete och studier hand i hand under hela
yrkeskarriären. Vi bygger ett system där arbete och studier tillsammans utgör grunden
för goda anställningsförhållanden och ett bättre omställningsskydd, sade Ihalainen,
väl medveten om att det för närvarande finns cirka 350 000 löntagare som inte
hade någon utbildning eller examen från andra stadiet, då de kom in i arbetslivet.
Ihalainen föreslog också att man kopplar samman utvecklandet av yrkeskompetensen med
deltidsarbete. Systemet med jämkad dagpeng innebär ju att man kan förena deltidsarbete
och arbetslöshetsskydd. Varför inte bygga en modell, och utbildningstjänster till stöd
för den, där deltidsarbetande får en bättre utkomst, än de skulle få som
arbetslösa, om de förenar sitt arbete med yrkesinriktade studier.
AINO PIETARINEN
Översättning: ASTRID NIKULA